bkb7

BRENNER FOR KAFFE

I et nedlagt skipsverft på Møhlenpris brennes og brygges det kaffe for fullt. Bergenserne får tydeligvis ikke nok av kaffen til Carl Eugen Johannessen. Nå har han gått et skritt videre og åpnet et nytt brenneri og kafé midt i Bergen sentrum.

Av: Charlotte Bergflødt
Foto: Michelle Kleveland/Charlotte Bergflødt

I Bergen sentrum på denne årstiden er det ofte eksos og regn som dominerer. Men litt utenfor sentrumskjernen på Møhlenpris lager Bergen Kaffebrenneri en helt annen atmosfære. Hver onsdag fyres kaffebrenneren opp, og kaffebønnenes aroma spres over hele området.

– En kan kjenne duften helt til Puddefjordsbroen eller Danmarks plass, avhengig av vindretningen, forteller Carl.

– Jeg tiltrekkes av det sosiale rundt kaffe. I Europa er det helt vanlig å treffes i byen for å prate over en kaffe eller espresso. Det er blitt mer vanlig her til lands de siste årene.

Bergen Kaffebrenneri på Facebook

FRA FILMREGISSØR TIL KAFFEBRENNER

Carl Eugen Johannessen er filmregissør, produsent og manusforfatter. Riktignok har han alltid vært en kaffeelsker, men han har aldri hatt konkrete planer om å åpne sitt eget brenneri. Helt til dette skjedde:

Han var på reise i Italia for å produsere dokumentaren «Mann kvinne kaffe» med Filmkollektivet da han oppdaget en italiensk barista som brant sin egen kaffe. Dette pirret hans nysgjerrighet og dermed anskaffet han seg en liten kaffebrenner som han eksperimenterte med hjemme.

Brenneren ble etter hvert for liten siden den kun rommet et halvkilo, så jeg dro tilbake til Italia for å finne en større, forteller Carl.

FotorCreated

Mannen bak kaffesuksessen: Carl Eugen Johannessen, og kaffebrenneren.

Besøk hjemmesiden til Bergen Kaffebrenneri

I kontoret i tredje etasje over det som tidligere var Mjellem & Karlsens skipsverft, driver Carl og resten av gjengen i Filmkollektivet produksjon av film. For noen år siden fikk han lånt et lite hjørne i verkstedet hvor han satte brenneren sin, en eldre italiensk Petroncini. Da han skulle skaffe kaffebønner fikk han ikke kjøpt mindre enn en palle som holdt hele 700 kilo bønner. Carl skjønte raskt at han måtte begynne å selge kaffen sin. Det begynte først med at Carl solgte kaffe til venner, familie og kjente. Etter en stund kom han i kontakt med Kenneth Rasmussen som også hadde en stor interesse for kaffe.

– Kenneth brant kaffe hjemme på Møhlenpris i en popcorn-maskin som han haddde modifisert selv. Han hadde ikke jobb i den perioden, så jeg foreslo at han kunne brenne kaffe for meg, siden jeg hadde så mye.

FØRSTE KUNDE

For fire år siden solgte de et lite parti kaffe til Nærbutikken Spilde & Co på Møhlenpris. Naturlig nok ble den døpt «Spilde frokostkaffe», og den ble raskt populær, og like fort utsolgt.

Etterspørselen økte, og litt etter litt overtok Carl og Kenneth deler av verkstedet, som senere i 2012 ble til Bergen Kaffebrenneri og kafé.

Røff stil: Lokalet består av mur, treverk og brukt møblement.

Røff stil: Lokalet består av mur, treverk og brukt møblement.

Alt av interiør er gamle skatter som er enten donert av kunder eller funnet på loppemarked. Stilen skal være røff og rustikk, og stemningen uformell. Det skal føles som at en besøker en venn, eller som å komme hjem til sin egen stue. Ikke minst er det økonomisk å benytte seg av brukte møbler. Det er kaffen som er den viktigste varen, og det som skal brukes tid og penger på.

Ikke bare kaffe: Her kan en også få seg noe å bite i.

Ikke bare kaffe: Her kan en også få seg noe å bite i.

Uteområdet preges av flotte trestrukturer som arkitekt Inge Fornes har laget av gamle paller. Midt på uteplassen står en anretning som ligner et rundt bord, og Carl forteller oss at det faktisk er en badestamp. Den fyres opp når kunder ønsker det, og flere selskap har benyttet seg av den. Det er fritt frem for å bruke denne i kaféens åpningstider.

– Folk elsker det. En gang var det en gjeng som tok med seg granbusker som de satte rundt stampen, for å skape litt stemning.

ALLE VIL HA

Fra våren til høsten er det ofte fylt opp til randen med besøkende på kaféen på Møhlenpris. Den er skjermet fra trafikken, på fine dager er det solfylt og det er nydelig utsikt til sjøen. Mange begynte å kalle kaféen for «Lille Verftet», etter kaféen på Georgernes verft.

Liv og lek: Uteområdet til kaféen på Møhlenpris er svært populært om sommeren. Badestamp, kaffe og konserter gir god stemning. (Foto: Carl E. Johannessen)

Liv og lek: Uteområdet til kaféen på Møhlenpris er svært populært om sommeren. Badestamp, kaffe og konserter gir god stemning. (Foto: Carl E. Johannessen)

Bergen Kaffebrenneri har ingen salgsavdeling. All kaffen de selger i Bergen har blitt etterspurt av forhandlere. Folk har rett og slett anbefalt kaffen til venner og kjente, og slik har det fortsatt. På Barneklinikken på Haukeland har 40 leger gått sammen for å kjøpe inn kaffe fra Bergen Kaffebrenneri. En av legene har et lager av kaffe på kontoret hvor de ansatte henter etter behov. Universitetets ansatte har et spleiselag som kjøper kaffen.

– Kanskje de trenger mye kaffe for å komme seg gjennom dagen der oppe, sier Carl og ler.

De sølvkledde kaffeposene fra Bergen Kaffebrenneri pryder en hylle på Spar i Blomsterdalen. Colonialen i Bergen har i samarbeid med Carl og Kenneth brent sin egen kaffe. Landmark Café har gjort det samme.

INTERESSEN ØKER

Det fantes flere kaffebrennerier i Bergen før 1980-tallet, men etter hvert falt de gamle tradisjonene bort. De siste årene har imidlertid interessen for gamle tradisjoner blomstret opp igjen. Men nå ser man en økt etterspørsel etter spesielle typer kaffe, mikrobrygget øl og lokalprodusert mat. Folk vil vite hvor produktet stammer fra, hvem bonden er og i hvilket område det er laget. Dette ser ut til å være en voksende trend.

– Kunder kommer gjerne inn og vil ha den ferskeste kaffen. Er den eldre enn en uke spør de hvorfor vi ikke har ferskere. Vi har merket at våre gjester er kvalitetsbevisste; de vet hva de vil ha.

AROMA

De fleste av oss vanlige menn og kvinner kan bli overveldet av alle typer aroma og ingredienser som står oppført på matvarer, også på kaffeposen. Carl kan fortelle at det faktisk er en sannhet bak de aromaene forhandlere påstår finnes i varene deres. Når det gjelder kaffe, er aroma svært viktig.

Det er flere faktorer som gir en pekepinn for hvordan man skal brenne kaffebønnene. Informasjon om området og høyden planten dyrkes i, jordsmonnet og hvordan den er bearbeidet etter plukking. Arabicaplanten vokser høyt og er sårbar. I kulde fryser den og dør. Hvordan man bearbeider bønnen etter plukking påvirker smaken.

Carl serverer en kopp med kaffe fra Etiopia, som har en fruktig smak. Denne bønnen er tørket med frukten på, som bidrar til den fruktige smaken, disse typene blir lystbrent for å bevare fruktsmaken. Andre er vasket etter plukking og får en mer elegant og klarere preg. De brasilianske sortene blir mørkere brent, og har mer hint av sjokolade og nøtter. En kan lett se på kaffebønnene hvordan de er brent, lysbrente er lyse og mørkbrente er mørkere i fargen.

Synlig forskjell: Ubrente bønner er helt lyse.

Synlig forskjell: Ubrente bønner er helt lyse.

 KAFFE MED MERSMAK

Bergen Kaffebrenneri har i dag 10 sorter kaffe. For å bevare aromaen blir bønnene straks etter brenning lagt i luft- og lystette poser. De kverner ikke kaffebønnene, nettopp for å bevare aromaen. Om man ønsker det kan baristaene kverne bønnene for kunden. Snart får de inn kaffebønner fra Colombia, og de gleder seg til å eksperimentere med denne typen.

Kaffesmaken skal bevares : Carl er opptatt av å få det beste ut av kaffebønnene.

Kaffesmaken skal bevares : Carl er opptatt av å få det beste ut av kaffebønnene.

Kaffemenyen på kaféene kan være forvirrende for mange, men er du en kaffeentusiast bør du prøve å bestille noe annet enn en vanlig kaffe. Det er nemlig mange måter å tilberede en kopp kaffe på, og kvaliteten blir mye bedre.

Kaffe med vri: Natalia Fernandez Guerra tilbereder en V60 til tørste kunder.

Kaffe med vri: Natalia Fernandez Guerra tilbereder en V60 til tørste kunder.

Varianten V60 er en metode hvor man trekker kaffen gjennom et filter, og etterfyller med vann. Når alt har trukket gjennom serveres kaffen i en kopp. Det er altså en fersk filtrert kaffe i motsetning til den som normalt finnes på kaffekannen. En aeropress er en annen metode hvor man bruker trykk for å få mest mulig smak av kaffen. En får selvsagt servert de vanlige variantene med filterkaffe og presskanne om en er av den tradisjonelle typen.

NY KAFÉ I KONG OSCARS GATE

Carl, eller «Kaje», som han også kalles, er en rastløs person. I desember i fjor åpnet han en ny kafé i Kong Oscars gate 10. De lette etter en passende filial i sentrum, og omsider falt valget på lokalet til gamle Vågen Fetevare. Carl vurderer også å utvide kaféen til en bar.

– Jeg liker å prøve nye ting hele tiden.

Nyåpning: I desember åpnet Bergen Kaffebrenneri en ny kafé i Kong Oscars gate.

Nyåpning: I desember åpnet Bergen Kaffebrenneri en ny kafé i Kong Oscars gate.

De fleste som arbeider ved Bergen Kaffebrenneri er kreative mennesker. Natalia Fernandez Guerra er daglig leder ved kaféen i Kong Oscars gate, men er egentlig filmprodusent. Kaféen på Møhlenpris drives av Anette Friedrich Johannessen som er performance-kunstner. Bak baren finner man to smilende damer. Thidt Hvidtfeldt er dansk og studerer ved Skrivekunstakademiet. Maria Helena Nerhus er student ved Bergen Arkitekthøgskule.

– Konseptet er litt spesielt, derfor tror jeg kreative mennesker blir tiltrukket av det. De må jo gjerne ha et levebrød ved siden av også.

Herlige smaker: Kenneth Rasmussen serverer lidenskap i en kopp – eller ti. (Foto: Carl E. Johannessen)

Herlige smaker: Kenneth Rasmussen serverer lidenskap i en kopp – eller ti. (Foto: Katrine Sunde)

SAMARBEIDER MED BJØRGVIN FENGSEL

Carl og Kenneth har også et samarbeid med avdeling for kortsoning ved Bjørgvin fengsel. Her holder de baristakurs for innsatte, og hjelper dem med å brenne egen kaffe. De har nylig kjøpt inn en egen kaffebrenner, som er meget populært. På avdelingen har de en liten kafé hvor de serverer kaffen til innsatte og ansatte.

– Det er mange unge personer der, og det er fint å se at de kan være kreativ og forhåpentligvis bli inspirert til sunne interesser, sier Carl.

– LIDENSKAP ER VEIEN TIL SUKSESS

Det er ikke tvil om at «Kaje» er en mann med lidenskap for kaffe. Hans kreative vesen har nok vært en stor bidragsyter til suksessen bak den populære kaffen. Han virker som en jordnær person, og har samtidig glimt i øyet. Det tar ikke lang tid før man blir oppslukt av hans historie og kunnskapen om kaffe. Han prøver ikke å selge, men en får likevel straks lyst til å kjøpe.

I løpet av samtalen hjelper han til i kaféen når et av kjøleskapene tullet seg, og han hilser på en bekjent. Han er absolutt til stede.

Det er åpenbart at folk som stikker innom, gjør det fordi de trives her. «Carl og co» tror at bergenserne er moden for filialen i Kong Oscars gate, og sier at folk ikke trenger å være sjenert, de må gjerne komme inn bare for å kikke, eller å smake på kaffen.

Konseptet til Bergen Kaffebrenneri har definitivt bidratt til den økende interessen for egenprodusert lidenskap i Bergen. For her er det mange som brenner for kaffe.

 

ett år litt mer ferdig