18109920_10159052546690497_1924230875_o

Cutters: – Vi ser en enorm etterspørsel etter oss

Frisørkjeden Cutters startet som en enkel løsning på et behov i frisørbransjen. Denne uken åpnet de sin 15. salong på Oslo Lufthavn. Dette gjør dem til de første å åpne frisørsalong på norsk flyplass, men de blir neppe de siste.

Av: Susann Hellesnes

Bak kjeden står tre grunnleggere med forskjellige bakgrunner, som sammen har dannet konseptet som bygger på tre elementer: effektivitet, kvalitet og pris.

– Vi ønsket å bidra til bransjen med en ny måte å drive frisørbedrift på. Dette har resultert i at vi blant annet har fått etableringsstøtte fra Innovasjon Norge to ganger, fordi vi representerer noe vesentlig nytt i bransjen. Vi har noen av de mest besøkte frisørsalongene i Norge, med 15 frisørsalonger på landsbasis og 100 ansatte, sier Cutters-gründer, Natalie Aspelund Werkland.

På mandag åpnet den 15. av frisørsalongenene på Oslo Lufthavn. Dette gjør det siste tilskuddet i Cutters-familien til den første frisørsalongen på en flyplass i Norge.

– Det er noe helt eget ved å oppnå personlig utvikling samtidig som man utvikler en bedrift, som er startet med så få ressurser og ekstremt høye ambisjoner, sier Natalie.

Hun forteller at dette har ført til et godt samhold, da alle jobber mot samme mål hver eneste dag.

– Det gjelder ikke bare oss som sitter i ledelsen, men alle som bidrar til å holde bedriften på beina, konstaterer hun.

Brenner for konseptet

 Under utviklingsfasen var arbeidsmiljø og kultur et av punktene som sto øverst på listen.

– Arbeidsmiljøet vårt i dag er over all forventning. Vi er kollegaer i alle aldre, med forskjellige bakgrunner og nasjonaliteter, som alle brenner for konseptet vårt.

Det har vært viktig for Cutters-teamet at alle tar del i bedriftsutviklingen.

– Det er noe helt spesielt som skjer når du ansetter mennesker og spør om deres mening om hvordan man kan forbedre omstendighetene. Vi er så vant med å ta imot instrukser og følge retningslinjer til å vite hvor mye hver enkelt faktisk kan bidra til felleskapet.

– Hvorfor har dere åpnet så mange salonger over så kort tid?

– Grunnen er rett og slett at det Norske folket vil ha det. Vi ser en enorm etterspørsel etter oss. For at det ikke skal bli for lange køer i salongene våre, så må vi åpne nye salonger.

Det finnes også en taktikk bak den hyppige ekspanderingen. Natalie forteller at mye bygger på prinsippet om at alle skal ha rett på en rimelig, effektiv og god klipp.

– Og med Cutters så har vi tatt på oss dette ansvaret, ler Aspelund.

– Dere har også tatt på dere et samfunnsansvar via ulike veldedighetsprosjekter?

 – Ja, ganske tidlig i prosessen av utviklingen vår satt vi i gang et samarbeid med Robin Hood Huset i Bergen, som er en møteplass hvor alt fra innvandrere til økonomisk vanskeligstilte er velkomne til å nyte måltider, delta på Norskkurs, få hjelp til jobbsøking, også videre. Vi på Cutters er der én gang i måneden og tilbyr gratis hårklipp til de som vil ha.

200 salonger innen 2020

Fremtidsutsiktene ser lyse ut for Cutters. Målet er 200 salonger innen 2020, noe som vil si 200 salonger på fem år. Store tall, men ifølge Cuttersgjengen er det langt innenfor rekkevidde. Hva de sitter igjen med selv er ikke like viktig, skal vi tro Natalie.

  Cutters tilbyr hårklipp til bare 299 kroner, noe som fort er under halvparten av hva andre frisørkjeder tar. I tillegg ønsker vi å gi frisørene våre bedre vilkår enn resten av bransjen. Det sier seg selv at vi ikke sitter igjen på altfor mye selv, men så lenge ansatte og kunder er fornøyde er vi happy, avslutter hun.

Kommentarer

kommentarer