17127206_1501970446502938_1077066927551021056_n

Vi knekker Instagramkoden med Malene Nessøy

– Før la jeg ut alt. Du vet alle disse privatkontoene? Sånn var min profil før. «Før» som i før følgerne kom. Hvordan påvirker det et menneske å ha en følgerbase på over 5000 personer? Vi har spurt Malene Nessøy (22) fra Bergen.

Av: Redaksjonen
Foto: Privat

Sosiale medier har tross alt gitt oss en unik evne til å kommunisere på tvers av landegrenser. Den raske kommunikasjonen i sanntid har gitt oss mulighet til å oppdage blant annet ny og spennende musikk, klesmerker og viktige budskap som ikke nødvendigvis kommer fra en talerstol. Alt på det minuttet personen i andre enden har trykket «publish».

Vi tar oss selv mer enn ofte i å lure på hvem menneskene bak profilene vi ser på sosiale medier er. Hvem er de? Hva holder de våken om natten? Hvordan ser de ut på en dårlig dag? Hvor påvirket blir de av sine egne likes? Derfor har vi møtt en bergenser som driver det som i sosiale medie-verdenen vil bli betegnet som en mellomstor konto på Instagram.

Malene Nessøys profil begynner nemlig å nærmere seg 6000 følgere, og har hatt stor vekst siste året. Fører det til at hun blir mer bevisst på det hun legger ut? Og føler hun at hun kan legge ut det hun vil, når hun vil det?

 Før la jeg ut alt. Du vet alle disse private kontoene? Sånn var min profil før. Jeg har nok blitt litt mer bevisst, ja.

– Eller, det er jo egentlig bare gøy at den er blitt større. Men det har blitt mer og mer seriøst på grunn av følgerne, selv om jeg ikke tenker så mye på de. I hovedsak er det jo bare masse venner, og venner av venner som følger meg.

Og hvorfor gjør de det, lurer vi på.

– Jeg tror folk følger meg mye på grunn av klærne, men jeg har ikke noe spesiell stil, egentlig?

Malene liker å kle seg i skatemerker og britiske Palace er en stor favoritt.

– Følger du noe strategi på det du legger ut?

– Jeg liker å fokusere på én ting av gangen. Jeg legger heller ikke ut et bilde fra snapchat i lav kvalitet, og jeg liker best hvis bildene mine er tatt ute og av andre. Ikke selfies altså. Jeg har blitt mye mer bevisst etterhvert, og ser egentlig på Instagram som en slags blogg hvor jeg kan gå tilbake å se på hva jeg har gjort tidligere.

– Er det noe du aldri ville lagt ut på profilen din?

– Jeg er ikke noe glad i å legge ut lettkledde bilder, utenom på sommeren. Generelt kropp, lettkledde bilder og trange kjoler der man flasher brystpartiet, det liker jeg ikke.

– Tenker du over at det finnes mennesker bak disse tallene?

– Ja, det hadde vært morsomt å samle alle på et utested, he-he. Da tror jeg det hadde gått opp for meg.

Bevisst, men ikke lett påvirkelig

Hun er bevisst på at hun kan ha en viss påvirkningskraft på sine 5928 følgere, men mener hun ikke legger ut ting som kan påvirke andre i en negativ retning. Selv blir hun aldri påvirket av ting hun ser på Instagram, forteller hun.

– Men jeg henter mye inspirasjon fra Instagram. Spesielt på matfronten.

Hun er glad i å lage mat, og maten hun disker opp med danderes i ekte Instagramstil. Det skal være fresht og fotovennlig, selv når hun ikke tar bilde av maten.

– Man spiser jo med øyene, ler hun.

Ikke mer sparsommelig på likes

En teori vi har er at jo fler følgere man har, jo mer sparsommelig blir man på liksene. Det kan selvsagt ha med at jo fler følgere man har, jo mer sannsynlig er det at man selv følger mange og venners bilder kan lett forsvinne inn i mengden, i en overfylt feed.

– Jeg liker fortsatt veldig mye og har egen notis på vennene mine, så jeg får beskjed når de legger ut nye ting. Jeg følger også veldig mange av mine følgere tilbake, hvis jeg synes de har en kul profil.

– Hva skal til for at du skal like en profil?

– Jeg er veldig glad i reisekontoer og liker mange landskapsbilder, faktisk. Også er jeg veldig glad i matbilder, ja. Også litt mote, da.

– Vi har bitt oss merke i at du har en greie for skatemerker? Det er jo blitt veldig instavennlig.

– Ja, jeg har en greie for Supreme og Palace. De har så gøye slipp på nettsidene sine, så man kan skaffe seg mye unikt hvis man er rask.

Det er ikke Instagram som har inspirert henne når det kommer til streetwear, det er kjæresten. Han har også bidratt til at hun har blitt sponset med kosmetikkprodukter.

– Hvilke faktorerer tror du spiller inn når annonsører vil sponse deg?

– Jeg tror det kan ha noe med hvilken type profil du har. Du må ha en profil som annonsørene ønsker å assosieres med, avslutter hun.

Vi ble litt klokere, men om vi har knekt koden for en følgervennlig Instagramprofil vet vi ikke. Hva er dine triks?

Malenes favoritter akkurat nå.