Stress

Et selverklært kreativt geni snakker ut

Vi har møtt Vetle O’Shaugnessey (27) som forteller oss hva det koster å være din favorittrappers favorittillustratør. For det krever sitt. Vetle ofrer både søvn og sosialt liv for å leve ut tegnedrømmen og har klokketro på at kreativitet og galskap går hånd i hånd.

 Av: Susann Hellesnes

Jeg møter Sunnmøringen på Kaffebrenneriet. Han slår seg ned på en av trebenkene og finner frem penn og papir. Så begynner han å tegne, som han alltid gjør, mens han forteller hvorfor han alltid gjør nettopp det.

– Det var egentlig når jeg gikk på lærerhøyskolen og fant ut at jeg ikke var så veldig glad i barn likevel, at jeg fant ut at jeg ville satse på tegningen. Jeg har alltid vært flink til å tegne og kom tilfeldigvis over et studie på NKF. Så begynte jeg, og det var også da ballen begynte å rulle, forteller han.

 Jeg prøver å få inn en penis i alt jeg gjør. Det er på en måte en hyllest til mitt eget lem.

Tegningen til Vetle begynner å ligne på noe man har sett før – i skolebøkene til pubertale tenåringer – men kanskje ikke blant voksne på café. Vetle har uansett funnet frem til et penere ord for det som har begynt å utforme seg på papiret.

 – Ha-ha, det er et fallossymbol! Jeg gjorde det dårlig i matte og fysikk, så jeg tegnet heller neser, peniser og våpen i skolebøkene mine, ler han og legger til at nesten alt kan bli et «fallossymbol». Spesielt neser.

– Alt liksom?

– Okei, hvis jeg legger to snusbokser her da, og en banan i midten, hva blir det da? Jo, et fallossymbol. Der ser du.

«Ungdom» av NESO

For signaturen til Vetle er nettopp fallossymbolet.

– Jeg prøver å få inn en penis i alt jeg gjør. Det er på en måte en hyllest til mitt eget lem.

Han beskriver tegnestilen sin som «tegneserieaktig». Det organiske preget er inspirert av Salvador Dali og surrealismen. Han har også utviklet en helt egen formel for hvordan man mest tilfredsstillende reagerer på et verk signert han selv.

– Jeg vil at folk skal stoppe opp på grunn av fargene, le litt på grunn av motivet og få litt vondt inni seg fordi det er dystert. Du skal på en måte le litt, men få dårlig samvittighet for at du syntes det var gøy, ler han.

– Jeg synes humoren er kløktig, men barnslig

I senere tid har den samme signaturstilen gitt han jobber for både Parken Nattbar, No Stress København og Scandic Byparken. De har alle Vetles karakteristiske motiver som veggpryd.

Scandic Byparken dekorert av NESO/Vetle

 – Kan det by på problemer at du har en penis som kjennemerke, med hensyn til jobber?

 – Jeg har ofte fått høre at jeg har en interessant stil, men at jeg ikke passer deres visuelle profil. Men – jeg legger aldri opp til at folk skal se penisene i skissene, sant. Jeg prøver jo å skjule det. Men en kaktus kan fort bli en penis. Eller en røyksky. Jeg skjønner jo at hvis jeg fortsatt tegner peniser når jeg er 40, så kan det bli litt creepy. Jeg synes humoren er kløktig, men barnslig, konkluderer han.

 

 Det visuelle utrykket i England er mye røffere. Så jeg tok på en måte med meg en ren, norsk stil bort dit og skitnet den til med britiske fingre. Så kom jeg hjem igjen med noe nytt og vise til.

 

Den visuelle profilen han begynner å bli kjent for har vært igjennom en del prosesser før den endte opp slik vi kjenner den i dag. Mye av endringene skjedde under studiene i England. Det var også her Vetle holdt sin første utstilling med silketrykk på et galleri i Camden. Muligheten fikk han gjennom skolen.

– Det var gøy! Jeg husker jeg sto utenfor og var kjempe nervøs. Når jeg gikk inn drakk jeg mye vin og sto i nærheten av trykkene mine for å høre om folk snakket om dem, og hva de sa. Jeg ble faktisk veldig full den kvelden, mimrer han.

Utstillingen endte bra. Kanskje slike kvelder med nervøsitet kan ha vært med på å gi Vetle den selvtilliten han har i dag? Han rakk også å designe en hel genserkolleksjon, ved siden av studiene. Generelt har tiden i Southampton satt sitt preg på hans kreative uttrykk.

– Det visuelle utrykket i England er mye røffere. Så jeg tok på en måte med meg en ren, norsk stil bort dit og skitnet den til med britiske fingre. Så kom jeg hjem igjen med noe nytt og vise til, forteller han.

Det er også Vetle, under kunstnernavnet NESO, som har illustrert A-Lagets smått legendariske «Nokke Feita vol.4».

– Det var når jeg studerte i England at Leo tok kontakt og spurte om jeg ville illustrere for A-Laget. Nå er det Store P jeg illustrerer for.

Singelcover for bergensartisten Store P.

For Store P har han illustrert hele fem singelcover. Referansene til surrealismen er uunngåelig hvis man først ser etter. Her er ingenting tilfeldig. Om noe likevel skulle se tilfeldig ut kan du vedde på at det er en tanke bak det også.

– Det samarbeidet er veldig gøy, for jeg er stor fan og har vært det lenge, fastslår han.

 

 Jeg skal ikke snakke for alle, men hvis man som kunstner går rundt og er lykkelig og glad hele tiden, så tror jeg ikke man klarer å produsere noe. Kreativitet og galskap går hånd i hånd

 

Vetle påstår at kreativiteten spirer best under tunge tider.

– Jeg skal ikke snakke for alle, men hvis man som kunstner går rundt og er lykkelig og glad hele tiden, så tror jeg ikke man klarer å produsere noe.

– Så du er dypt ulykkelig?

– He-he. Nei, men kreativitet og galskap går hånd i hånd. Har man alt på stell og ikke bekymrer seg for noe, så klarer man nok ikke få ut like mye som hvis man ikke helt er ved sine fulle fem.

– Så hvis man har en vektskål da, la oss si det. Tanken er at hvis lykkesiden er veldig tung, så tror jeg kreativiteten går opp. Så balansen må være at når ulykkeligheten veier tungt, så hopper kreativiteten opp.

Det er da man kan begynne å gjøre vurderinger. Hva er viktigst? For Vetle er svaret selvsagt.

– Jeg har ofret mye sosialt liv. Derfor begynte jeg å jobbe i bar. Da jobber jeg på kveldene, mens andre er ute, og på dagtid er andre på jobb, så da kan jeg sitte og tegne. Sove kan man gjøre når man dør.

– Så hva holder deg våken om natten?

– Jeg har et veldig visuelt sinn, så jeg visualiserer veldig mye rart. Gamle situasjoner og ting som jeg angrer på. Jeg prøver å legge meg med podcast eller musikk for å overdøve stemmene i hodet.

Tatt noen shortcuts

Til tross for at Vetle har mange meritter å vise til så langt i sin korte karriere, har han ingen planer om å stoppe her. Ikke før den detaljerte femårsplanen er nådd.

– Det verste er at jeg har klart å følge den. Men jeg har tatt noen shortcuts.

Det senker ikke akkurat motivasjonen at han må holde tritt med det han selv kaller et «sykelig stort ego».

– Jeg er et selverklært kreativt geni. Det er jo mange rappere som sier «i’m the worlds greatest», og da må man jo leve opp til det på sikt, så kanskje det kan være min motivasjon også.