Paulina Vintage

En moteriktig tidskapsel

I et smakfullt, lite lokale i Skostredet ligger en skinnende juvel fylt med fargerike skatter i form av jakker, solbriller og kjoler. Et paradis for en miljø- og økonomi entusiast, men også for inspirerte moteløver der ute. Det var litt tilfeldig at eieren av denne juvelen startet opp, men i dag elsker hun å slå av en prat med alle menneskene som kommer innom.

Av: Maren Myrseth

Juliet Balgobin er den livlige sjelen som driver Paulina Vintage Boutiqe i Skostredet. Her får du second hand-klær. Noe vintage, mens annet er mer nybrukt.

– Jeg er åpen og utadvendt, og har laget dette konseptet fordi jeg kan få jobbe direkte med kundene. Jeg er veldig ærlig, og ønsker å gi kundene gode, ekte tilbakemeldinger slik at de ser best mulig ut og går herfra fornøyd.

Det hele startet med at Balgobin lånte et lokale på gateplan som hun skulle bruke som kontor.
– Mens jeg satt der benyttet jeg anledningen til å teste ut om et second hand-konsept kunne være aktuelt for meg. Jeg gjorde en markedsundersøkelse, og landet på at det var verdt å prøve ut.

Balgobin har alltid jobbet med marked og kommunikasjon i en eller annen form. Hun har blant annet som leder av Bergen Sentrum, som merkevaresjef, informasjonssjef og presseansvarlig hos BKK og styremedlem i Bergen Kino og DNS.

Derfor var det litt tilfeldig at hun startet opp Paulina Vintage Boutique.

– Jeg ser ofte etter områder med potensial for bærekraftig utvikling. I dette tilfellet ble det klær. Bergen trenger flere fysisk tilgjengelig butikker med brukt tøy. Fine, rene og kule klær, som gjør det enklere å ‘grønne opp’ livsstilen. Og et supplement til alle butikkene med nyproduserte varer.

Man skulle kanskje tro at eieren bak en gjenbruk-butikk har en større interesse for området enn de fleste.

– Jeg har ikke noen spesiell interesse for vintage- eller brukte klær, men jeg liker å kombinere brukt og nytt, og syr gjerne om gamle klær. Og jeg varierer gjerne stil og uttrykk, tilpasset anledninger, livsstil og humør. Kleskamelon.

– Jeg har noen fine plagg som jeg har arvet og som jeg tar godt vare på. Men jeg har ikke noen sterke følelser for klær. Klær kan bety mye, men det viktigste er at man har det bra med seg selv, og da kan man jo nesten ha på seg hva som helst.

For å forsikre seg om at kundene alltid får det beste holder Balgobin seg oppdatert på trender og etterspørsel.

– Jeg har jobbet som stylist, og er temmelig trygg på at jeg kan tilby mye bra for mange ulike typer mennesker.  Jeg har ikke noe fast sted hvor jeg får klærne, men har noen faste kontakter og greie venner som supplerer meg med tøy og ting. Jeg er stadig jakt etter godbiter.

Selv om å det å drive butikken er en stor del av arbeidet er det mye praktisk arbeid som går inn i å drive en secondhand-boutique.

– Butikkdrift er gøy, men second hand-varer krever mye praktisk oppfølging. Vasking, fiksing og stryking. Det må være innbydende og skille seg fra loppis og veldedighetsbutikkene.

I butikken er det mange skatter i ulike farger og fra ulike tidsperioder.

– Her har du en skikkelig 80s ugly beauty fra de gamle konfeksjonsfabrikkene, Kløver Fabrikker. Den er litt sånn «Ja, værsågod Cezinando». Supergøy streetstyle.

Gjenbrukskulturen har vokst og blitt utrolig populær de siste årene. Alt fra tenåringer til godt voksne kommer innom butikken.

– Uavhengig av aldersgrupper, det er trendy med gjenbruk og vintage. En del liker veldig gamle klær, mens andre foretrekker stilen fra de siste tiårene. Vintage betyr egentlig bare god gammel årgang. En 16-åring tenker kanskje at 90-tallet er vintage, mens de mer voksne må kanskje helt tilbake til 60-tallet for å kunne se på det som vintage.

Balgobin mener mediene, skoler og det offentlige har miljø- og klima på agendaen og at dette er med på å påvirker trender og moter.  Både i forhold produksjon, kvalitet og funksjon, men også i form av gjenbruk.

– Jeg ønsker å bidra til å alminneliggjøre kjøp av brukte klær. Det har nok også med at de lærer mer om klima og miljøvern i skolen. Men, det at profiler kjøper og fremsnakker gjenbruk har en stor effekt på denne trenden.

Balgobin mener fortsatt at det er viktig å skape nye ting. Man skal også kjøpe nytt og støtte, spesielt lokale, designere.

– Produksjons- og designindustrien er viktig for oss. Vi skal fortsatt skape nye produkter og kjøpe nytt, men vi kan heller velge å kjøpe varer som senere kan gjenbrukes.

– Gjenbruk klær, støtt lokale designere og tenk på hva dere kjøper.

Balgobin er positiv til utviklingen som skjer og ser lyst på butikkens fremtid.

– Det er for tidlig å si noe om det. Jeg satser på at dette kan fungere, og bli et varig tilbud. Og det blir det om folk kommer innom og handler. Vi går inn i en grønnere fremtid. Gjenbruksbutikker er en del av den.

– Det kjekke er at jeg ser at så mange av kundene kommer igjen og igjen. Mange fine folk.


Så hvor kommer egentlig navnet «Paulina Vintage Boutique» fra?

– Boutique, fordi signalisere at det er fysisk butikk, ikke en nettbutikk. Vintage. Det kunne like gjerne stått gjenbruk, men undersøkelsen viste at ordet «vintage» klinget bedre for en del jenter og damer, så da ble det det. Paulina er mellomnavnet til min datter, og perfekt for dette konseptet.