miiiik

Et internasjonalt matfat

Abbas Hezari (59) har drevet Internasjonal mat i snart 30 år. Han kom til Norge som flyktning, og har klart å etablere seg med Bergens mest kjente innvandrerbutikk.

 Av Kumba Bonga

– Vi har bare gått en vei fra vi startet, og det er oppover. Markedet for utenlandsk mat blir bare større, og dette er ikke på grunn av innvandrere. Det er hovedsakelig norske som finner interessen i andres matkultur.

Hezari var 17 år da han reiste fra Iran til Italia for å studere. Der endte jeg opp med å bo i 11 år. I løpet av den perioden var han og venner ganske aktive mot regimet i Iran. De samme folkene Hezari kjempet med, viste seg å ta makten en tid senere.

– Vi er ikke som dem. Vi hadde andre verdier og var ikke religiøse, de skapte problemer for oss fra dag en.

Mange av utenlandsk opphav oppdager at å komme til Norge og finne ut at utdannelsen de hadde fra sitt hjemland ikke blir godkjent. De må dermed finne noe annet å gjøre, samtidig som de prøver å integrere seg og lære språket. Hezari bestemte seg for at han ville være sin egen sjef.

– Før jeg åpnet Global Food hadde jeg et mislykket forsøk med å starte en klesbutikk i Trondheim.

På grunn av venner og reiste han til Bergen, lite visste han om hvor stor betydning byen ville ha for han. Han åpnet butikk og har et utvalget i dag er større enn noensinne.

– Produktene kommer delvis fra ulike grossister innenfor internasjonal mat. Vi besøker forskjellige messer og leverandører, der vi finner produkter vi liker og ønsker å selge i butikken

Global Food er et resultat av å sette sammen en del av disse produktene.

–  Da vi åpnet Global Food i Bergen, var det allerede etablert Vietnamesiske, Thai og Pakistanske butikker. Visjonen vår har vært å samle de på ett sted, noe jeg tror er grunnen til vår suksess i Global Food. Vi startet som en familiebedrift, men har med tid fått en del ansatte, og har åpnet en ny butikk i Åsane.

– Man trenger å bruke tid og krefter på å bli kjent med de ulike produktene og hva de kan brukes til. Grunnen til at jeg åpnet denne butikken var på grunn av etterspørselen for utenlandske matvarer, her så jeg en mulighet. Jeg ville ha en egen kundegruppe.

 

Over halvparten av dem som handlerher er nordmenn, gjerne de som reiser og har vært i kontakt med andre kulturer eller bodd i forskjellige land. De interesserer seg for andres matkultur. De er alt fra studenter til familier.

I de siste årene har internasjonal mat hatt innpass i Norsk matkultur. Verden er blitt mer globalisert og folk vil gjerne utforske hva som finnes der ute. Når det gjelder matkulturen er noen folk mer åpne enn andre. De får oppleve nye smaker, mener Hezari.

– At man velger Norske grønnsaker og krydder fra India skader ingen, det gjør bare maten mer spennende. Jeg tror man bare oppdager hvor godt mat fra andre deler av verden kan være.

–  Vi er en nisjebutikk og må ha vår egen identitet på plass. Varer du ikke finner andre steder skal du kunne finne her.