SONY DSC

Norsk design under samme paraply

Da gründerne Amalie Røyset Fjell og Guro Brynestad skulle oppnå drømmen om å starte for seg selv måtte de gå «all in», og satse. Det viste seg å være enklere sagt enn gjort.

Tekst: Majken Jekthammer
Foto: Michelle Straume Hansen

Ord som unikt, historie, kultur, næringsliv og kortreist kvalitet er punkter som beskriver norsk design i dag. Med «passion for fashion» har to jenter fra Stryn, bosatt i Bergen, lansert en ny nettbutikk, Norwegian Styles, med ønske om å samle den norske motebransjen på én og samme side.

–Vi samarbeider med designere mellom fjord og fjell i Norge som skaper arbeidsplasser der de bor, sier Fjell.

Med den kjente nasjonalfuglen vår, fossekallen, som logo kan vi raskt se at Norwegian Styles fremmer noe fra fedrelandet. Nettbutikken vil få den norske motebransjen til å styrke hverandre i stedet for å kjempe om kundene fra hver sin kant. Jentene ønsker å fremme norsk design og tydeliggjøre hva dette betyr for kulturen og næringslivet i Norge. 

Mye arbeid

–Jeg vil ha muligheten til å være kreativ og å gjøre ting jeg har stor tro på uten at noen skal stoppe meg, sier Fjell. 

Jentene forteller at det var flere utfordringer på veien mot lansering av nettbutikken, men at fokuset har alltid vært å legge stein for stein i stedet for å risikere fremtiden.

–Jeg jobbet to døgn i strekk med nettsiden før den skulle lanseres. I det sekundet den ble lansert rant tårene. Selvsagt var det en teknisk feil og nettsiden ble lagt ned to timer etterpå, forteller Fjell.

18. august og tre måneder etterpå var nettbutikken oppe og gikk, og denne gang ble det varig. Deretter kom det en gøy og spennende periode for Fjell og Brynestad. De hadde fått flere samarbeidspartnere og norske designere på siden sin, nå skulle salget starte.

–Perioden etter den endelige lanseringen var veldig gøy og spennende. Samtidig har jeg følt på et intenst press på å levere opp imot leverandørene våre. Perfeksjonisten i meg må bare huske på at innimellom er godt, godt nok, sier Fjell.

Ambisiøse jenter

Amalie (til venstre) og Guro (til høyre)

Jentene som begge er fra Stryn ble kjent igjennom felles venner først da de begge hadde bosatt seg i Bergen.

Brynestad har blitt inspirert av kommunen hun er oppvokst i. Den er full av norsk design og bedrifter som satser og jobber hardt. Hun har sett de tett på og undersøkt hvordan de har bygd seg store, og det var slik hun ble opptatt av entreprenørskap. Med erfaring innen entreprenørskap, økonomi og administrasjon er hun i dag medeier og økonomisjef for Norwegian Styles.

Fjell valgte salg og service på videregående og veien videre ble handelsledelse. Etter fullført bachelorgrad kjente hun på lysten til å lære seg å sy så hun tok et kurs i sying ved siden av jobb for å se om interessen var virkelig. Kurset var en suksess og hun flyttet videre til Oslo for å studere på ESMOD.

Når skolen var over stod jeg der med vitnemål som «motedesigner og modellør», men følte meg samtidig på bar bakke, forteller Fjell.

En av utfordringene hun fryktet mest var å få innpass i butikkene. Hvem skulle selge varene hennes?  

– Å slå igjennom som klesdesigner i Norge er tøft og det har stor betydning hvem du kjenner og hvilken kapital du har. I tillegg er det en stor fordel å bo/jobbe i Oslo-området fordi det er her den største delen av bransjen er, sier Fjell.

Fra idé til produkt

Begge satt altså med et ønske om å drive for seg selv og med spørsmålene: «Hvorfor skal det være så vanskelig? Kan vi ikke bare stå sammen?»

Idéen spiret videre og de tok saken i egne hender. Jentene ønsket å skape et sted der designere både i oppstartsfasen, men også etablerte kunne få hjelp, en trygg plattform, som Fjell selv har opplevd at Norge mangler.

–Folk synes konseptet vårt er spennende og det gir oss troen og energien til å fortsette, sier Brynestad. 

De hadde runder med idemyldring angående navn til nettbutikken sin, da Norwegian Style kom opp var domenet tatt, derfor ble det Norwegian Styles.

–Vi landet egentlig på et annet navn enn det vi har i dag, men det kan jeg ikke si hva er, forteller Brynestad med et glimt i øyet.

Tillitsforhold

I begynnelsen oppstod det utfordringer fordi de måtte bli kjent med hverandre på det profesjonelle nivået, hvordan de jobber hver for seg, tenker og satser.

–Jeg vil absolutt si det er en styrke at vi er venner fra før når man jobber så tett. Vi må ha en sterk tillitt til hverandre, og den har vi fra før av, sier Brynestad.

Strynjentene har kommet tettere sammen etter de startet samarbeidet og gleder seg til å vise det norske folk hva landet vårt har å by på av norsk design innenfor klær og tilbehør.

Besøk Norwegian Styles her.