30.11.17-55

Denne baren holder fortsatt koken etter åtte år

– Visjonen vår var å skape et utested hvor folk uten spisse sko kan drikke cocktails. Det har vi lykkes med.

Av: Utetrend
Foto: Daniel Christoffersen.

Dette sier Kenneth Engelsen (30). For åtte år siden, i 2010, startet han som bartender på den da nyåpnede Ujevnt Bar. Nå er han daglig leder og mener at baren gjennom årene har blitt en institusjon.  

– Vi har mange stamgjester. Her finner du en rar miks av kulturfolk, musikere og intellektuelle. Til og med noen folk i spisse sko, forteller Engelsen.

Trives de i spisse sko her?

– Noen trives, andre ikke, ler han.

Baren har blitt kjent i Bergens uteliv for sine spesielle cocktails, laget med ferske ingredienser. Ifølge Engelsen var det få i byen som lagde cocktails på den måten i 2010.

– Vi begynte i det små med en daquiri, og lærte deretter alt fra bunnen av.

Langsomt begynte bartenderne på Ujevnt å lage mer avanserte drinker.

– Nå ligger cocktail-tilbudet vårt på et nasjonalt høyt nivå, mener Engelsen.

EKSOTISK: I 2010 begynte bartenderne på Ujevnt med en daquiri. Nå kan de blant annet lage akevitt-cocktails.

Østlendinger er mer kresne enn bergensere

Engelsen har blant annet tilbragt noen år som bartender på diverse cocktailbarer i hovedstaden. Ifølge han har østlendinger og bergensere nokså ulike forhold til cocktailbarer.

Folk i Oslo er opptatt av hvordan drinken er laget. Bergenserne er mer opptatt av stemningen i lokalet, og mindre opptatt av drinken, mener Engelsen.

Han legger til at bergenserne riktignok også blir glad for å få en god drink i hånden. Noe som gjenspeiles i barens gode resultater siden åpningen i 2010.

– Jeg er fornøyd med at vi har overlevd i åtte år. Det er ikke alle som klarer å holde det gående så lenge, smiler Engelsen.

-Vi har fortsatt en appell blant unge

Nå er det Martin Torvund (28) som står i baren og lager cocktails. Han forteller at det stadig kommer nye besøkende til Ujevnt.

Det at det hele tiden kommer nye, unge mennesker til baren, viser at vi fortsatt har en appell, sier han.

Torvund mener at populariteten må komme av at de besøkende forlater baren med et godt inntrykk, som de i tur kommuniserer videre til venner og bekjente. Det er i alle fall ingen tvil om at barens overlevelse ikke kan krediteres et ekstravagant inngangsparti.

– Hvorfor har dere egentlig valgt å reklamere for baren på en så subtil måte?

ANONYM T: Nei, dette er ikke dit du går for å komme deg ned til undergrunnsbanen i Bergen. Dette er inngangspartiet til en av Bergens første cocktailbarer.

– Jeg synes det er fett at vi ikke har et så stort og tydelig skilt som indikerer at dette er en bar. Det er kult å bygge opp appell ved at folk snakker om oss enn ved at baren ser kul ut fra gaten, svarer Torvund.

Skinnsko og sprit

Engelsen forteller at han har opplevd mye rart på Ujevnt siden åpningen i 2010. Han husker spesielt godt en søndagskveld da en av stamgjestene ramlet inn døren med et vilt blikk og en skinnsko i hånden.

– Da kommanderte han at jeg skulle servere han sprit i skinnskoen, minnes Engelsen og ler.

Han understreker at gjesten ikke fikk servert en skinnskococktail, men at han derimot ble bedt om å snu i døren og dra hjem til sengs.

DAGTIDSKIIS: – Selvfølgelig har det blitt mye festing i løpet av årene. Men nå er jeg daglig leder, så da blir det mer arbeid på dagtid og mindre festing. Jeg tror ikke at jeg noen gang kommer til å bli helt vant til det, sier Engelsen.

Stort fokus på musikkvalg

Engelsen trekker frem musikken de spiller på baren som en av tingene de har hatt stort fokus på fra første dag.

– I Bergen er det superviktig med god musikk på et utested. Vi har vært gjennom mange sjangre i løpet av årene, sier han.

Engelsen sier også at de alltid forsøker å tilpasse musikken etter stemningen i baren.

– Nå går det mye i rap, og spesielt i bergensk rapmusikk, forteller han. 

FLASKER PÅ FLASKER: Musikken er en viktig stemningsfaktor for Ujevnt. Engelsen forteller at han for øyeblikket er stor fan av rapduoen Sushi x Kobe.

I tillegg trekker frem Engelsen øyeblikket hvor det gikk opp for ham at de faktisk drev en ekte bar.

– Det var da et av bandmedlemmene i Datarock crowdsurfet inne på Ujevnt. Det var fett, minnes han.

Engelsen sier at planen fremover er å bygge videre på Ujevnts cocktail-repertoar, og bli enda bedre.

– Det er også viktig for oss at alle våre ansatte har det dritfett på jobb, fordi det skaper en fet stemning i hele lokalet. Så lenge vi klarer å være ekte, vil folk fortsette å komme hit.

Kommentarer

kommentarer