Bilde4

Bli høy på kultur med «Soufflette».

En av godbitene på Festspillene i Bergen 2018 er Carte Blanche sin forestilling Soufflette. Navnet på forestillingen har en kulinarisk klang over seg, men dette handler ikke om franske fluffy eggeretter. Koreograf François Chaignaud og danserne forsoner motsetninger mellom historie og samtid i et lekent, ekte og «unplugged» stykke, som vil overraske publikum.

#Annonsørinnhold

Skribent: Christine Hetland
Foto: Daniel Christoffersen

Carte Blanche

Carte Blanche er Norges nasjonale kompani for samtidsdans. Det er en fullstendig «in-house» produksjon, som betyr at alt er skapt og produsert på Studio Bergen. Utetrend tok turen til lokalene på Nøstet for å finne ut mer om forestillingen Soufflette. Der traff vi koreograf, dansere og teatersjefen. Vi ble tatt godt imot av en gjeng inspirerte folk under travle prøvetider.

Sjekk ut Soufflette på Festspillene i Bergen sine hjemmesider her

Carte Blanche holder til i Studio Bergen på nøstet

Sensualitet og delte jointer.

Koreograf François Chaignaud.

Utetrend treffer koreografen, François Chaignaud. Han forteller at han elsker Bergen, til og med været. Selv er han fra Frankrike og forklarer at navnet på forestillingen Soufflette er fransk slang med intime undertoner.  Forestillingen er ifølge François et emosjonelt narrativ om kjærlighet, naturen og relasjoner til fortiden.

Hva er menes med tittelen Soufflette?

̶ Soufflette er en veldig klar referanse for en fransk person. Et kjent slanguttrykk. Det brukes for det meste av unge, venner eller elskere når de røyker en joint og blåser røyken tilbake i munnen på en annen, forteller François.

François formidler historie på en unik måte, gjennom «blåset» som deles. På nyskapende vis forenes motsetninger mellom en middelaldersk fortid og vår moderne samtid.

̶ Vanligvis ser vi ikke på historie gjennom stoffbrukere, men jeg liker sensualiteten, lekenheten og den ekte holdningen denne referansen gir. Det å referere til å bli høy er også i kontrast til ellers tørr og realistisk historie.

Danserne synger selv og du kjenner igjen fragmenter av kjente låter fra blant annet Bob Marley og The Fugees. Det blir også en fest for øyet, med flotte kostymer og friske blomster på et nylagt speilgulv.

Dans er livet.

Utetrend snakker med danserne i lunsjen. De deler at livet utenom Carte Blanche er fylt med enda mer dans. Harald Bahere og Anne Lise Rønne syntes det er litt vanskelig å svare på spørsmål midt i prosessen.

Danser i Carte Blanche, Harald Bahere.

Når startet dere med øvelser til Soufflette?

̶ Vi startet prosessen før vi begynte å jobbe med François, ved å synge populære sanger i en middelaldersk versjon. Siden han kom har vi jobbet med forskjellig type rytmikk. Det er sjelden vi forholder oss til rytme på denne måten. Veldig konkret og spesifikt. Nesten som flamenco, forklarer Harald.

Hva mener dere når dere sier «prosessen»? Blir helheten til underveis?

̶ Sånn er det med alt vi lager. Når man er i prosessen så klarer man ikke helt å «graspe» hva det kommer til å bli til slutt. Jeg tror det er spesielt for denne produksjonen siden det har vært så konkrete ting vi må klare, sier Harald.

Anne Lise forteller videre at tid er relativt og virker flytende. Hun beskriver hvordan François har inspirert dem, med blant annet kunst fra middelalderen.

̶ François har vist oss ganske mange malerier fra middelalderen til inspirasjon. Menneskeaktige skikkelser, som tydelig er fra en annen tid, har vi prøvd å integrere i kroppen, forklarer Anne Lise.

Danser i Carte Blanche, Anne Lise Rønne.

Uttrykket blir rikt gjennom mange lag kroppsarbeid, effekter og kostymer. De bruker for eksempel store strikkeplagg. I tillegg til å synge bærer de også med seg en shrutiboks for å hjelpe dem med å holde tonene. En shrutiboks er et gammelt instrument, som er mest brukt i India.

Danserne bærer en shrutiboks.

Soufflette er en delikatesse.

Teatersjef Hooman Sharifi.

Teatersjef Hooman Sharifi er en samfunnsengasjert danser og koreograf. Han startet karrieren med hiphop. En karismatisk og hyggelig fyr. Hooman forteller at han liker å sette opp forestillinger som er «edgy» og får samfunnsdebatten til å gå framover. Han setter også pris på det François bringer med seg gjennom sin unike livstil.

Hva vil du si er «edgen» til Soufflette?

̶ Soufflette tror jeg blir kjempeinteressant. Personlig har jeg alltid likt det François holder på med. Det har en tvekjønnethet over seg. Hele den «queer» tankegangen. Det er ikke noe som påstås, det er en livsstil. For man kunne lagd noe som hadde en slik estetikk, men dette går enda dypere.

Danseprosessen.

Det er en ekthet over det, noe Hooman setter pris på. Soufflette sammenlignes med en rett fra Michelin Guidens Oslo-anbefaling, restauranten Maaemo.

̶ Sist jeg så øvelser til Soufflette sammenlignet jeg den med en rett jeg hadde på Maaemo. Jeg spiste en helt fantastisk sjøkreps. Den var bitte liten, men hver gang du bet i den forandret smaken seg helt. Det utviklet seg igjen og igjen, gjennom hver bit. Det føler jeg at Soufflette har. Den vrenger på sansene. Hele tiden er det nye delikate lag som åpner seg, forteller Hooman.

Soufflette berører også tematikk rundt identitet, gjennom det å formidle historie.

̶ Det interessante med Soufflette er det private ved å dele en opplevelse og det med historie. Å fordøye en historie handler om identitet. Uten din historie har du ikke en identitet. Samtidig er din historie noe som låser den. Du bærer den og samtidig går du mot den.

Intimt under øvelsene til Soufflette.

Scenekunst er ifølge Hooman ikke likt en Netflix-opplevelse. Du kan ikke sette det på pause eller spole.

̶ Scenekunst er på sitt beste når publikum får utfordringer til å tenke nytt. Scenen er et sted som bringer folk sammen og okkuperer hele bolken av tid. Du kan ikke sette det på pause slik som med Netflix. Det er en annen form for dialog, som kan gi et annet perspektiv, slik at du stiller spørsmål ved tanker du allerede har.

I tråd med Netflix-analogien kan en se på Festspillene, som et kulturmaraton der du kan velge og vrake i opplevelser. Så, «good bye, Netflix! Og «hallo, Festspillene!». 

Utetrend sine Festspillfavoritter.

Utetrend har sjekket ut programmet til vårens «happening» og favorittene er Paris de Nuit, Ulver og Eivør i tillegg til Soufflette. Det er tre svært forskjellige konsepter.  Akrobatisk nysirkus, et hamskiftet musikerkollektiv og musikk fra Færøyene er noen stikkord til årets Festspillfavoritter.

Sjekk ut hele Festspillprogrammet her!

Paris de Nuit

Paris de Nuit er en nysirkusforestilling utenom det vanlige. Her er det ingen deppa elefanter og skumle klovner som flauser ut publikum. Bare enormt dyktige akrobater. Det er litt som Moulin Rouge typ «Giuchie, Giuchie, ya ya dada», med folk hengende fra taket og flyvende gjennom luften i flotte kostymer. Scenen er satt til den kriminelle underverden i 1930-tallets Paris. Tenk deg en røykfylt kåk, jazzmusikk og akrobatikk. Ikke så langt fra det du kan oppleve på et nachspiel i Sandviken, bare en god del mer «classy».

Les mer om Paris de Nuit her!

Ulver

Den andre favoritten er Ulver. Et musikerkollektiv som har vært igjennom et hamskifte fra svartmetall til deres første popalbum. Hva skjer i det kollektivet? Uansett, her er det ikke snakk om rosatoner eller klissete sukkerspinn. Noe en kan skjønne når en ser hva som har inspirert dem. Ting som satanisme og forsøk på pavemord.  Når du blander dette med en dose inspirasjon fra oppveksten til medlemmene på det glade 80-tallet blir det liv. Du kan forvente mørke basstoner, tunge trommer og synth med finesse. Et show langt fra noe med sukker på. 

Les mer om Ulver her!

Eivør

Siste anbefaling Utetrend har er Eivør.  Musikken hennes kan beskrives med motsetninger, den er mild, men kraftfull. Den er også mystisk og fengslende, litt likt naturen til hjemstedet hennes, Færøyene. Eivør har vært artist siden hun var svært ung og holdt sin første konsert i en hule som 15-åring. Etter hvert har hun utviklet en egenartet folktronicastil, gjennom inspirasjon fra blant annet jazz, country og folkemusikk. Låtene hennes har vært brukt i film, spill og tv-serier. Dette er en sjanse til å få med seg en unik artist, som er kjent for fengslende liveopptredener.

Les mer om Eivør her!  

Festspillene i Bergen byr på noe for alle når hundrevis av unike forestillinger skal spilles i tidsrommet fra 23 mai til 06 juni. Heldigvis er det lett å følge med, for eksempel over Facebook. Hver forestilling har et eget event du kan legge til i kalenderen. De under tretti år får redusert pris på billetter, så det er bare å velge og vrake i godsakene. Sjekk ut hele Festspillprogrammet her!

*I samarbeid med Festspillene i Bergen

Bildeserie fra Carte Blanche

Strikket kostyme.

Studio Bergen, lokalene til Carte Blanche

Dansere som øver til Soufflette.

Kommentarer

kommentarer