Vi har fått oppskriften for å bli reisende gatekunstner!

Utetrend har snakket med TegSon, gatekunstneren, som lever av å reise rundt i verden og drive med det han elsker å gjøre. Han lever ut drømmen og har et liv, som minner om «vanlige» folks «bucketlist»! TegSon har delt med Utetrend oppskriften sin for å leve «the good life» og vi håper at det inspirerer flere til å leve ut sine egne visjoner, gripe sjansen og leve drømmen!

 

Skribent: Christine Hetland
Foto: TegSon, HenkRoyale & Gategalleriet.

Navnet TegSon er siste i rekken av av 10 aliaser og representerer at maleren er i en ny fase av livet. Det referer også til graffitikunstnerens nordiske røtter. Utetrend har snakket med TegSon, som denne sommeren har utstilling for første gang i det anerkjente og internasjonale kunstgalleriet Norra Station Street Art Gallery i Ljusdal Sverige. Utstillingen åpner 9 juni.

Sjekk ut utstillingen her  www.norrastation.com

TegSon har en livsstil, mange drømmer om. Han tilhørighet i et av Bergens største crew’s Wasting Colors aka WC og sammen med crewet sitt reiser han rundt i verden, driver med kunst, opplever, utforsker nye steder og sider ved sin egen personlighet.

̶ Jeg mangler noen steder før jeg har hele verden under sålen, men det er fantastisk å reise. Man utvikler seg mye som menneske når man møter andre kulturer, får inntrykk og blir pushet ut i situasjoner man ellers ikke hadde forestilt seg, forteller TegSon.

En tilværelse som globetrotter byr selvsagt på utfordringer og gatekunstneren forsøker alltid å holde det ekte når han besøker forskjellige destinasjoner.

̶ Jeg prøver alltid å leve lokalt når jeg er steder, jakter etter den ekte kulturen og hvordan de som bor der, har det. Med kunsten har man alltid en åpning til å snakke med folk. Jeg arbeider for det meste på dagtid og kommer lett i snakk med lokale.

«Følelsen av å gi farger i hverdagen til folk er fantastisk.»
(sitat av TegSon)

Foto av TegSon: Anonym!

Hva er det beste med livsstilen din?

̶ Det beste er at jeg har tatt et valg om å være lykkelig. Det reflekter tilbake til alt jeg gjør, kunst og handlinger.

̶ Skal du lykkes i det du gjør, må du først lykkes med deg selv, jobbe med å bygge opp en god selvfølelse og ha tro på deg selv. Kanskje du må kutte ned på dårlige vaner og gjøre noen ukomfortable grep, men det er verdt det, forteller TegSon.

Utetrend lurer på om TegSon kan dele oppskriften for å lykkes, med oss og våre lesere. Han svarer at han ikke vet om det er en «perfekt» oppskrift, som vil funke for alle, men at det fungerer for han. 

 Suksessoppskriften til TegSon;

  • Jobb med deg selv mentalt.
  • Vis respekt til gaten.
  • Ha et langsiktig perspektiv.
  • Nettverksbygging er avgjørende.
  • Begynn og reis! Send for eksempel en melding til en du følger på sosiale medier. Sett opp et møte, mal og reis sammen.
  • Ingen gallerist ser hvilke kunstverk du har under sengen eller i skapet, tørr og vis det frem.
  • Kutt ut dårlige vaner, ting og folk som trekker deg ned.
  • Sosiale medier er viktig i dagens samfunn; skaff deg en kunstprofil og vær selektiv rundt det du legger ut. Ingen kunde gidder å bla igjen masse irrelevante fotografier.
  • Ta vare på helsen din.
  • Skal du drive med kunst på toppnivå må du levere! Du har ikke tid til å være i bakrus. Leverer du ikke, velger de noen andre. Festen kan du ta når du er ferdig med jobben.
  • Lek og eksperimenter mye. Ha det gøy!
  • Og til slutt, glem han Jante!

Foto av TegSon: Et av gatekunstneren sine verk «in the making» på Norra Station Street Art Gallery, i Ljusdal Sverige.

Denne måten å tenke på har gitt TegSon muligheten til å leve ut drømmen. Videre deler den nomadiske gatekunstneren beretninger med Utetrend om spennende møter, med forskjellige folk og kulturer.  

Gatekunst i Queens og tradisjonell veving i Guatemala 

TegSon deler en historie fra The Big Apple (NYC) og en annen, fra et møte med urfolket i fjellene i Guatemala. Under TegSon sin andre tur til New York samarbeidet han med en lokal pasteupartist han hadde snakket med på nett og en kirurgisk lege. De skulle male sammen i Queens.

̶ Jeg ble plukket opp i en gul Hummer på Manhattan. Pasteupartisten var italiensk og jobbet før, som fotograf i Milano. Sammen med oss i bilen var en annen artist. Han jobbet som kirurgisk lege, drev flere butikker og forklarte at han drev med gatekunst for å få utløp fra hverdagen.

«Et øyeblikk jeg husker godt er at jeg tenkte, når vi krysset broen til Queens, at dette er en verden langt vekke fra nattbussen over Puddefjordsboren».

Foto av: TegSon. Viser gatekunstneren når han ser utover NYC.

̶ Når vi var ferdig, kom italieneren til meg og sa han hadde sendt bilde av det jeg hadde malt til en venn, som ville kjøpe malerier av meg. Vennen skulle ha et møte neste kveld og ønsket 2 malerier. Jeg kansellerte alle planer. Neste dag fant jeg en rolig gate og malte. Jeg fikk levert til tiden og malingen var fortsatt våt når bildene traff kontorveggen, forteller TegSon.

Moralen i historien viser at for å lykkes, må det leveres og det er lurt å gripe de mulighetene, som byr seg. At TegSon var rask til å produsere og levere gjorde at han fikk tilgang på ytterligere to vegger i New York.

I møte med andre kulturer enn de vestlige og engelsktalende, kan en tenke at kommunikasjon er vrient, men språkbarrierer setter ikke grenser for menneskelig interaksjon. En kan kommunisere med alle mennesker, blant annet gjennom å dele «usynlig» kunnskap, gjennom praksis og imitasjon.

̶ Jeg satt en hel dag sammen med en kvinnelig Maja indianer i fjellene i Guatemala, for å lære meg å veve på en tradisjonell vev. Selve resultat er ikke mye å skryte, men vi hadde det morsomt. Det var god stemning og selv om vi ikke kunne snakke samme språk, gikk det fint, gjennom peking og kroppsspråk, forteller TegSon.

Foto av TegSon: Nysgjerrige barn hjelper til.

Mesteparten av det TegSon skaper er ulønnet, med risiko for bøter. Noen av stedene er i belastede områder. Der møter folk dem ofte med stolthet og takknemlighet.

̶ Det hadde vært helt feil, som hvit norsk mann og prøve å få betalt av for eksempel en cubaner, for å male veggen hans i slummen. Cubaneren i dette eksemplet spanderte lunsj på oss, som takk.

Penger er ikke det som driver TegSon og Utetrend blir fortalt om en spenning ved det økonomiske aspektet, som skapes av kommersialitet.

 

Kommersialitet er en indre drakamp.

̶ Den kommersielle biten av gatekunsten er en etisk drakamp for meg. Det har aldri handlet om penger for meg eller crewet mitt. Når vi begynte å få inn litt penger på kurs og fikk dekket litt utgifter, tenkte jeg Yes! Og sakte men sikkert begynte det bare å balle på seg.

Streetartfenomenet inntraff Bergen over natten i 2013, forteller TegSon. Plutselig var det «inn». Det var penger i omløp og gallerister, som ville tjene penger på gatekunst lovet gull og grønne skoger. TegSon fikk til slutt nok og bestemte seg for å reise.

Foto av: Gategalleriet. En TegSon original.

I dag er TegSon uavhengig og selvstendig kunstner. Forretningsavtaler er transparente og han har krav om kunstnerisk frihet. Noe folk kan velge å ta med seg videre er at personlige retningslinjer, det å si nei, skaper eksklusivitet.

̶ Etterhvert som jeg begynte å takke nei, og satt krav så økte prisene mine og jeg fikk inn mer seriøse forespørsler. Det takker jeg min gode venn og mentor John XC for. Shoutout, fra TegSon.

Nå holder gatekunstneren til i Ljusdal, Sverige, i sammenheng med utstillingen på Norra Station. I hele sommer er det linet opp med eventer. Det anerkjente crewet fra Sverige Forever Young aka FY har invitert WC til graffitifestival i Stockholm. Der reiser TegSon med to andre crew’s fra Norge, VBSU fra Bergen og 3RD fra Oslo. En tur til Kina står også på tapeten, ellers gjelder det å følge med i undergrunnen eller på Instagram.

Foto: av HenkRoyale. «Sykt kul kunst, i en gal getto» Sitat av TegSon.

Kommentarer

kommentarer