Kunzt-hovedbilde

Yaasss -mer KUNZT til folket!

Som nyutdannet kunsthistoriker var det ikke lett for Silje M. Enga Sigurdsen å få seg fast relevant jobb. Derfor tok hun saken i egne hender, ble gründer, og opprettet videobloggen KUNZT – Skandinavias første vlogg for kunstfeltet.

Av: Christine Hetland

– Jeg er heldig som får muligheten til å lage innhold jeg selv hadde elsket å se! I tillegg er det et privilegium å bli kjent med kunstverdenen på denne måten, og det rett etter endte studier.

Ved å starte Kunzt har Silje tatt kontroll over karrieren. En av årsakene til at hun valgte vlogg-formatet er at gründeren følte på en frustrasjon over måten kunst blir kommunisert på, og ville tilføre noe nytt.

Kanalen til Silje gir innsikt på en gøy og edgy måte. Hvor mange ganger har du hørt en kunsthistoriker si at – det koker i Bergens kunstmiljø eller at de – hyperventilerer kunsten er så kul? som er tittelen på denne videoen:

Med annerledes innhold håper Silje det blir mer oppmerksomhet rundt kunstverdenen. Det er utrolig mye spennende som skjer uten at det blir formidlet av mainstream media, som uheldigvis nedprioriterer satsing på kulturfeltet.

– Viktigst er det at Kunzt skaper en økt oppmerksomhet, forståelse og mer engasjement for det som skjer i kunstverdenen, slik at det på sikt også bidrar til en letthet i det å oppsøke kunst, både i digital og fysisk form.

Men gründeren er ydmyk over egen rolle og Silje plasserer seg selv inn i den store sammenhengen ved å vise til en naturlig utvikling.

– Nå har jeg på ingen måte revolusjonert internett eller kunstformidling, men jeg liker jo å tro at jeg representerer en evolusjon, og at definisjonsmakt forflytter og forskyver seg. Det er en naturlig del av menneskets historie og utvikling. Et sunnhetstegn.

Sjokkrosa statement

Så hva mener KUNZT gründeren om strømningene i samtidskunsten? Og hva har hun selv på veggen?

– Jeg synes det er kjempespennende å se hvordan unge kunstnere omfavner sosiale medier. Det skaper økt engasjement for kunst generelt. Og det er gøy å se at noen faktisk selger kunst gjennom sosiale medier, sier Silje.

Digitaliseringen er et paradigmeskifte. Det påvirker hvordan vi lever livene våre, hvordan vi arbeider og hvordan vi forholder oss til informasjon, slik er det også på kunstfeltet.

– I mine øyne er sosiale medier med på å skape en form for økt demokratisering, økt raushet og det stimulerer til økte muligheter rundt det å kunne leve av kunsten sin. Og det er kult, sier Silje.

Ståle Gerhardsen har sprayet med knallrosa over en kopi av et verk laget av Nicolai Ulfsten (1854-1885). Maleriet kjøpte Silje da hun vant Arne Hestnes Journalistpris i august 2017. En pengepris, og maleriet fikk hun på nedbetaling.

 

Maleriet Silje viser oss fra veggen sin blir symbolsk for det vi har snakket om. Det gamle versus det nye.

Humoristisk nok står det Absolute Music 9 med sjokkrosa spraymaling over verket. En klar referanse til vår egen generasjon og 90-tallets popkultur. Og det tvers over et maleri kunsthistorien klassifiserer som “gamleskolen”, den akademiske og høyverdige kunsten.

– Som barn av millenniet, grunge-kultur, oppløsning av hierarkier og nye samfunnsstrukturer elsker jeg måten Ståle lett og lekent hadde sprayet over verket med sjokkrosa spray, som om det var ingenting, og at livet gikk videre, sier Silje.

På veggene har Silje også DOLK og kunst fra amerikanske kunstnere, men storsamler er hun ikke -enda.

– Mye av det vi har av kunst er det kjæresten min som har kjøpt. Jeg har dessverre ikke økonomi til å kjøpe stort med kunst. Og det er synd fordi jeg møter så mange dyktige kunstnere og ser så mye god kunst.

– Hadde jeg hatt en rik tante hadde jeg definitivt vært en aktiv kunstsamler, spøker Silje.

Silje anbefaler oss å sjekke ut Silje Heggren sine nye trykk. Samt Richard Pasquarelli på Instagram, og for en mer kinky versjon, Stephanie Sarley.

 

Bratt læringskurve- total frihet

Når Silje startet i 2017 hadde hun aldri tatt i et videokamera og det første året prøvde hun seg frem med formatet, programlederrollen og innhold helt på egenhånd.

–  Det er først nå at Kunzt begynner å nærme seg så smått et levebrød og en bærekraftig formidlingskanal for kunstfeltet. Frem til mai 2018 har jeg gjort alt selv. I dag har jeg med Ingeborg Løvlie på frilansbasis som en slags partner-in-crime. Det er digg, sier Silje.

Se den første videoen av Silje sin “partner in crime” Ingeborg LøvlieCollective Oslo Fashion Art Festival 2018.

Så ved å prøve seg frem og bruke SoMe-kanalene Facebook, Youtube og Instagram har Kunzt etablert seg som en aktør med betydning for det norske kunstfeltet og det aller beste med det er:

– At jeg er hundre prosent fri til å styre hverdagen, forme min egen fremtid, karriere og jeg helt fri til å skape noe som faktisk bringer verdi til samfunnet og kunstverdenen.

Silje forteller også at hun har hatt mange episke opplevelser siden hun startet. En hendelse som skiller seg ut, er et intervju med en av verdens største nålevende kunstnere, Marina Abramovic.

– Jeg fikk intervjuet kun fire-fem måneder inn i Kunzt. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få et så stort intervju så tidlig. Jeg ble starstruck, skalv og begynte å gråte. Heldigvis er Marina jordnær. Hun møtte meg som menneske og ikke som superstjerne med et stort ego. Det er jeg evig takknemlig for. Det siste verden trenger mer av, er store egoer.

Selv er Silje en jente med mye godt humør.

Inn i fremtiden med KUNZT

Silje tar Kunzt videre til neste nivå med løsninger som Kunzt Zhop og crowdfundig gjennom Patreon.

En av de nye satsingen til Silje er Kunzt Zhop. Et konsept der vlogging tillater kunstneren å presentere seg selv, verket og deretter selge det rett fra atelieret.

– Vi ønsker å gi seerne noe av det beste av norske kunstnere. Selv har jeg veldig lyst på et av Silje Heggren sine trykk, fordi hun jobber med kule tema og er svært flink på fargebruk. Hun er også teknisk dyktig, det liker jeg godt.

Etter intervjuet med den lokale kunstneren ble kunstnettbutikken realisert kun få uker etter. Se intervjuet her:

– Når det gjelder Kunzt som merkevare er jeg veldig opptatt av tydelighet og relevans overfor konseptet. Kunzt kommer for eksempel aldri til å plutselig snakke om sminkeprodukter midtveis under en episode.

Så vet du det. Og digger du like mye som oss det Silje gjør med Kunzt, for kunsten, har du mulighet til å støtte henne på Patreon.  

Og husk!

– Det å gå på en utstillingsåpning en fredagskveld føles minst like kult og chill som å gå på kino, – Silje.

Kommentarer

kommentarer