14089602_10202251724171606_1132141511_n

JAMES TROND #BLIKJENT

Den tjuefem år gamle jusstudenten fra Bønes i Bergen har blitt kjent for sine gensere med håndtrykte motiver av blant annet Sylvi Lysthaug i hijab og Erna Solberg med en røyk i kjeften. Vi har snakket med han om hvordan det hele startet. 

Av: Erik Aasebø
Foto: jamestrond.com

– Ideen bak genserne kom av at jeg har drevet med graffiti siden jeg var liten og ville lage graffiti-inspirert kunst på klær, forteller bergensgutten.

13694627_650711631759998_1564467993_n

James Trond med Mulla Krekar-genseren.

I tillegg til å gå fjerde året på jus-studiet er han også kjent som en av artistene i boybandet Store Gutter hvor han synger sammen med østlendingen Unge Lovene, med Marcus & Martinus som forbilder. Mest kjent er han likevel blitt for sine populære håndtrykte gensere.

Genserne kan du få kjøpt på James Tronds hjemmesider: http://www.jamestrond.com/

Fra campingvogn til seilbåt 

– Hvis jeg får en idé som jeg synes er lættis må jeg gjøre det, og i 2013 kjøpte jeg en campingvogn jeg flyttet inn i. Så kjøpte jeg litt trykkeutstyr og lærte meg etterhvert trykkekunsten.

Men campinglykken skulle ikke vare lenge for jusstudenten, for etter knapt ett år brøt noen seg inn i campingvognen og tente på den.

– Alt utstyret ble ødelagt i brannen og det ble en liten pause, forteller han.

Det neste lokalet for trykkeriet ble en seilbåt, hvor han også bodde. Etterhvert ble etterspørselen for genserne større og trykkeriet vokste seg til slutt ut av båten.

– Nå bor jeg på land i en leilighet med en kompis, og trykkeriet er flyttet til gutterommet på Bønes, forteller han.

Hvis jeg får en idé som jeg synes er lættis må jeg gjøre det

Han forteller videre at som jusstudent var det ikke alltid like lett å leve bohemen-livet i campingvogner og seilbåter.

– Etter to år fikk jeg nok, det var ikke så lett å leve hippie-livet og styre med studier hver dag, forteller han.

Erna Solberg og Olav Thon fikk egen genser

Det første fjeset jusstudenten trykket var stortingsrepresentant Erik Skutle.

– Det var bare på lættis, men så kom Skutle og kjøpte genseren et par dager senere, selv om jeg ikke kjente han personlig. Og da tenkte jeg at det hadde vært fett om Erna fikk en genser hun også, ler han.

Erna fikk til slutt genseren gjennom en journalist. James Trond forteller at han lenge hadde planlagt at når Erna endelig fikk en genser skulle det være den siste Erna-genseren han trykket, og derfor er den ikke lenger til salgs på nettsiden.

Et annet kjent fjes som har fått gleden av å få sin helt egen genser er forretningsmannen Olav Thon.

Olav Thon var strålende fornøyd med egen genser til bursdagen sin.

Olav Thon var strålende fornøyd med egen genser til 93-årsdagen sin.

Andre kjente fjes som preger James Tronds håndtrykte gensere er blant annet Donald Trump, Petter Northug, Kurt Nilsen, Mulla Krekar og Fabian Stang, for å nevne noen.

Ingen planer om å effektivisere produksjonen

Selv om forretningen går bra for jusstudenten har han ikke planer om å øke produksjonen noe særlig, til tross for økende etterspørsel.

– Jeg synes det er litt koselig at det er trykket for hånd, forteller han.

Fra trykkeriet på gutterommet. Foto:

Fra trykkeriet på gutterommet.

– Trykkekunsten i Norge er jo egentlig dø, så om jeg skulle satset på dette måtte jeg flyttet produksjonen ut av Norge, og jeg har allerede et koselig lite trykkeri så det vil jeg ikke, fortsetter jusstudenten.

Det er fett å kunne rettighetene sine, for da vet man hvilke regler man kan pushe

Vil fortsette å skape i fremtiden 

Han begynner nå på sitt fjerde år på jus-studiet men er ikke helt overbevist om hva han vil bruke resten av livet på.

– Vi får se, skal nok drive å skape noe. Gjøre noe kreativt, være del av en skapelsesprosess, smiler han.

Men han er sikker på at jus var det riktige valget, og at han nok vil få bruk for det han lærer på skolen i fremtiden.

– Jus er tørt, men viktig. Det gir en personlig styrke i alle situasjoner som har med rettigheter å gjøre, forteller han.

Han mener også at jussen kommer godt med på den kreative fronten.

– Det er fett å kunne rettighetene sine, for da vet man hvilke regler man kan pushe. Kreativitet handler om begrensinger, og når man vet om begrensningene kan man pushe spillerommet, avslutter han.

Lobbyvirksomhet

Lobbyvirksomhet

Interessert i mer?
LIK oss på Facebook og bli oppdatert med spennende artikler og annet fra Bergen og omegn.

Kommentarer

kommentarer