img_0061-1.jpg

MER ENN EN NISJEBAR

ANNONSEINNHOLD: Tilbakelent på Californiamåten: slik vil vi beskrive The Tasting Room på Engen 8. Her er hettegenser og dongeri minst like velkommen som kjole og hvitt! Gjestene er i fokus, og gjerne med siste ordet i de fleste avgjørelser.

Av: Susann Hellesnes
Foto: Nikita Solenov

– Det er nok en del som tror at vi er et høyterskelsted med dresskledde herremenn og nesen i sky, men sannheten er at terskelen er veldig lav. Vi har alle typer folk hos oss, og skal være en trendsetter i markedet, understreker daglig leder og eier Frode Harring.

Stedet har et såkalt «lighthouse»-stempel, og fungerer som en ledestjerne i bransjen. Det gjør at det ofte ringer bartendere fra andre byer i rushtiden, for å fiske etter oppskriftene på signaturdrinkene deres.

Frode og The Tasting Room er også arrangør av den anerkjente, internasjonale festivalen «Bergen Whisky & Beer Festival», som er et stort trekkplaster for turister og bransjefolk. I tillegg har han jobbet i over 15 år som bartender, hvor seks av dem var på ærverdige Grand Terminus.

– I tiden på Terminus fikk jeg ofte beskjed av leverandører og gjester at jeg burde hatt en egen bar. Det var egentlig aldri en drøm, fordi jeg visste at det var mye jobb, og at det er hardt å komme inn på et presset marked. Men så ringte en kompis på «No Stress» og spurte om vi skulle åpne Whiskybar sammen. Fra den dagen tok det 10 uker, også åpnet vi. Det gikk veldig fort, og det liker jeg!

Besøk hjemmesiden her.

GJESTENE ER ALLTID VIKTIGST

I løpet av de 10 ukene føyde de seg inn i rekken av små og koselige barer på Engen. I følge Frode kunne det ikke skjedd på noen annen måte.

Han mener det beste med å drive bar er å kunne påvirke folks syn på utelivet.
– Man kan gå inn på en bar som har det fineste lokalet og «bader i penger», men det er ikke baren som bestemmer hvordan stedet skal være – det er gjestene. Om vi for eksempel ville hatt røde vegger, men gjestene heller ønsket beige eller grått, da hadde vi hørt på dem, ler Whiskyeksperten.

Så du lytter til gjestene dine?

– Så lenge jeg har mulighet til å betale for det, får de alltid ja! Om noen kommer inn og har smakt en drink et annet sted og spør «har du denne?», da har jeg det, uken etter.

Det handler om å se gjestene sine, altså. Derfor er de over gjennomsnittet observant. De husker kanskje ikke navnet ditt, men de husker garantert ansiktet og hva du har i glasset. Frode kjenner igjen så og si alle gjester, og synes det er kjekt å se de samme komme gang på gang.
– Det gjør meg også glad når det kommer en gjeng i smoking som kanskje har vært på show, også har du han som står der i hip-hop klær ved siden av – og de drikker alle det samme. Ingen blir sett ned på her, vi har ingen kleskode.. Så lenge du ikke går naken!

Sjekk ut The Tasting Room sin Instagram.

SVART BELTE I TURISME OG TINDER

Som nevnt arrangeres «Bergen Whisky & Beer Festival» av The Tasting Room. Den gikk sist av stabelen i februar, og gjester, produsenter og ambassadører fra alle de fem verdensdelene var representert.

– Jeg ser kommentarer på Tripadvisor der folk skriver: «hørte om baren din i San Fransisco», «hørte om baren din i Melbourne», også finner de veien hit, sant. Det vi får mest skryt for er at vi ikke er en typisk norsk bar. Atmosfæren gjør at du like godt kunne vært i et annet land, forteller Frode.

Baren har også utmerket seg som en ypperlig møteplass for «Tinderdatere». Kleinheten brer seg i rommet når de skjønner at stevnemøtet er avslørt, men her trenger ingen å bli flau – de ansatte synes bare det er moro.

– Vi har folk som kommer bort og ber oss om å gi terningkast på daten, siden de er blitt avslørt uansett. Det lyser jo Tinderdate herifra til månen!

KJELLERSTUEN DU IKKE HAR PLASS TIL HJEMME

Kanskje ville Tinderdaten fungert enda bedre i nedre del av baren? Her er partyfaktoren litt høyere og bordene litt lavere. Underetasjen er i grunnen kjellerstuen du ikke har plass til hjemme. Drikken står fint plassert på veggen, det er lunere og litt kaldere.

– Det vil bli flere sittegrupper og lavere bord. Det kan fort komme en liten bar nede også, for vi ser at i helger er det der nede det fylles opp først, sier Frode.

Det er også gratis booking av bord så langt det er ledig. Annenhver mandag arrangeres det Quiz.

– Det er allerede mye Quiz i byen, men hvorfor ikke? Vi prøver å legge terskelen litt lavere, og vi har en veldig god Quizmaster og ikke minst fine premier. Blant annet festivalbilletter til hele laget!

– DET SKAL VÆRE LÆRERIKT OG SOSIALT

Juleøl kan man smake hos The Tasting Room i Bergen, før pressen og Vinmonopolet i Oslo får smakt på sitt. Fremover skal man heller ikke se bort ifra at det åpner et kjøkken med matservering. Fokuset på drinker er stort om dagen, og dette er så mye mer enn en Whiskybar!

– Det kan fort skje at det kommer et kjøkken, ja. Jeg har jobbet lenge i bransjen, og rakk å være med på den nedgående spiralen rundt tusenårsskiftet, da drinker var det samme som du fikk på Colorline, med sprit og sprite, he-he. Nå fungerer bartenderyrket mer som en kokkekunst.

Hvordan foregår en smaking? 

– Vi har to smakekonsepter, som heter «Whiskypedia» og «Maltmisjonen». Disse er for alle, det skal være lærerikt, men mest sosialt. Vi har disse nerdesmakingene også, men da tar vi det mer i grupper. Man trenger helst ingen forhåndskunnskaper. Vi plasserer folk rundt på bord, også får de en forklaring på hvordan ting lages, hvem som lager det og hvorfor. Det er det som er i glasset som skal være i fokus, og mange finner sine favoritter på slike smakinger.

KOSER SEG PÅ JOBB

En annen som i likhet med Frode har smakt på litt av hvert, er Madelen Varden, som jobber som bartender hos The Tasting Room. Hun søkte jobb i baren fordi hun synes konseptet var veldig interessant. Ingen dager er like, og som regel er hun nødt til å improvisere og tenke utenfor boksen, forteller hun.

– Jeg liker at vi har et tema hver måned som vi lager drinker ut fra. Det å skulle ha nye menyer hver måned gjør at jobben blir mer krevende, men også gøyere. Det er jo heller ikke feil å møte 300-500 nye mennesker i uken, sier Madelen og smiler lurt.

Hvorfor skal studentene velge dere? 

– Studentene burde komme hit fordi vi ikke er en av de dyreste barene i byen, og vi er definitivt en av de mest folkelige. Det er ikke «danse på bordet»-fakter, men alt annet mellom der er lov. Vi tar aldri betalt på forskudd for booking av bord, og bredden på det vi har å tilby er ganske stor. Her er du hjertelig velkommen til alt fra utdrikkingslag til juleølsmaking, avslutter Frode.

Les mer om Tasting Room her!

Interessert i mer?
LIK oss på Facebook og bli oppdatert med spennende artikler og annet fra Bergen og omegn.

Kommentarer

kommentarer