Processed with VSCO with 10 preset

Date med Norges største moteredaktør

Fra den ene motevisningen til den andre, Celine Aagard er en travel dame. Les om hvordan det gikk da jeg møtte en av Norges desidert største og mest innflytelsesrike motepersonligheter.

Sponset innhold: Oppholdet er dekket av Comfort Hotel Børsparken.

Tekst og foto: Marita Haugen

Det var en kald ettermiddag i Oslo og vi møttes på Kaffebrenneriet på Sagene. Jeg kjente at jeg ble en smule nervøs for å møte Celine. Uansett, det var ikke første gangen jeg har møtt henne. Tankene begynte å streife. Hadde jeg kledd meg for kjedelig?  

Så kom Celine inn døren iført en selebukse i skinn og hoodie, med hetta på snei. Smilet som møtte meg gjorde at jeg endelig kunne slappe av og senke skuldrene.

– Så, hvem er egentlig Celine Aagard?

–  Jeg er en kreativ potet som driver med mye forskjellig. Er oppvokst med en mor som har jobbet med reklame og design, og en far som har vært fotograf. Først og fremst er jeg en journalist som har vært opptatt av mote og foto ganske lenge.

Hun likte alltid å skille seg ut fra folkemengden, leke med forskjellige stiler og ville heller være punker enn klovn på karneval.

– Jeg var heller ikke en trendnisse på skolen, jeg brukte det jeg hadde og fikk en del brukte klær. Det var ikke sånn at jeg fikk merkeklær kastet etter meg, men utforsket og lekte med klærne og fant min egen signaturstil, til slutt.

Da hun begynte som redaktør i i Topp implementerte hun mote mer i hverdagen.

– Jeg mener at alt av kunst, mote, kultur, musikk og arkitektur henger sammen.

– Hva liker du best med det norske motebilde for tiden?

– De norske designerne er flinke til å tenke både tradisjonelt, men også nytt. Ganske mange av designene er tro til det skandinaviske og det iform av at vi skal lage funksjonelle klær, som også skal se bra ut. Det er en grunn til at vi har fått gehør i Japan. For selv om kulturene våre på mange måter er veldig forskjellige, er dette noe som beskriver både Norge og Japan veldig godt. Jeg er i grunn ikke opptatt av at folk skal kle seg trendy, men det er interessant å følge med på folk rundt meg for å skape nye idéer.

– Så hva vil du si er forskjellen på mote og trend?

– Trend ser jeg mer på som et blafs som kommer. Det er jo flere og flere designere som sier; vi følger ikke trender, men vi skaper mote. Trender kommer jo alltid tilbake, og da blir det mote. Vi liker jo det å plukke opp nye trender, men det å tenke litt mer på miljøet og ikke kjøpe så mye er ikke en dum idé. Det å prøve og ha mer fokus på mote og design, ikke alle de minitrendene som skapes hele tiden for å selge.

– Topp 5 favoritt merker?

– Celiné, Norske Mardou & Dean, Veronica B. Vallenes, Acne, Tibi og H&M. Hadde pengene vært i boks hadde nok klesskapet vært fullt av Celiné, Balenciaga og Vetemens.

– Hva skilte seg mest ut på runwayen i år?

– Vi så ekstremt mye likt. In the end vil alle ha det til at de er så innovative, men det vi ser mest av er en ekstrem påvirkning av hele Vetements- og Gucci-bølgen. Jeg føler også at vi har sett nok farger og print som Gucci har gjort, men så synes jo sikkert noen at vi har sett nok brede skuldre og hettegensere, men dette er tydelig de to trendene som har inspirert hele 2017. Vi ser også mye av det som var i motebilde i fjor som hvite, høye pensko, rosa, hint av lilla, rød, hint av ruter, noen pastell-innslag og selvfølgelig den o’store hettegenseren.

– Én ting du måtte ha i 2017, hva skulle det vært?

– Én ting? Jeg kan ikke bare si én ting, Marita. Men jeg er veldig glad i trenchcoat og hvite finsko. Det jeg digger med den stilen er at du kan gjøre det mer androgynt, med hettegenser, skulderputer og jeans. Jakken kommer i så mange ulike snitt og farger, med belter, vide armer og snitt. Når jeg hjalp Rødekors med styling av vinduer for å fronte de litt mer, fant jeg en blazer som jeg brukte på Vixen Awards og en fantastisk trenchcoat som jeg gikk med på Fashionweek i København. Jeg havnet faktisk i Vouge Russia med den kåpen. Vintage og brukt er kult! Det er viktig å fremme det, men også viktig å finne ut av det selv. Du kan finne så utrolig mye fint til 100- lappen.

Avslutningsvis sier Celine at vi skal kunne kle oss fint uavhengig av merkelappen på tøyet.

– Folk må slutte å tenke at det er det som har noe å si, fastslår Celine.

 

 

Kommentarer

kommentarer