Paal Berg 8

Mellom bakkar og BERG

Klokken laget av lakseskinn har vært den store snakkisen denne uken. Ja, du leste riktig: Lakseskinn. Et elegant design, sveitsisk safirglass og islandsk lakseskinn har gjort BERG watches til en enorm suksess på Kickstarter de siste fem dagene.

Journalist: Maren Myrseth
Foto: Richard Safin

Paal Friele Grung, en av grunnleggerne av Lustbox, har nå lansert BERG watches.

Les saken vår om Lustbox her.

– Ideen hadde ligget litt i bakhodet en stund. Jeg hadde fulgt med på dette markedet siden mai 2015. Det var midt i eksamenstiden og det var som regel rundt eksamenstider der jeg ble mest kreativ kan du si, sier Grung til Utetrend.

Etter å ha hatt en del mote-klokker opp igjennom årene, (som ikke har nådd opp til forventningene), bestemte han seg for å gjøre noe med dette. Han fikk også høre at en del kompiser av ham opplevde det samme og dermed begynte reisen mot skapelsen av BERG.

På denne tiden jobbet Grung fulltid på Peppes Pizza, hadde startet Lustbox, og studerte ved siden av. Derfor ble drømmen om BERG ble lagt på is.

– Det hele begynte da jeg bestemte meg for å slutte i jobben min på Peppes Pizza i Oslo og begynne fulltid som gründer. Da levde jeg i åtte måneder uten lønning. Jeg hadde spart opp en del penger og lagde et budsjett ut i fra det jeg hadde.

Grung var likevel sikker på seg selv og visste hvordan han skulle gå frem for å oppfylle målene sine.

– Jeg har jobbet med mote i to og et halvt år så jeg har bygd opp et nettverk i bransjen. Jeg er også kjent med ulike merker og jeg visste hvordan man skal gå frem. Så har jeg lært en del og vet hvor man kanskje ofte gjør feil.

Han har likevel aldri tvilt på prosjektet, selv om det var noen som var skeptiske og ba ham om å ikke ha for store forventninger.

– Vi nådde 150 000 i løpet av 38 minutter etter lansering på Kickstarter. Det var målet. Det var veldig vilt. Nå er vi oppe i 425 000 kroner.

Kickstarter er et amerikansk kommersielt firma som tilbyr verktøy til å reise kapital for kreative prosjekter via finansering fra publikum  på deres hjemmesider. Folk kan «pledge» penger til prosjektet. Når prosjektet når målet sitt blir det gjort til virkelighet, ifølge Kickstarter.com.

Likevel forholder Grung seg ydmyk og ser heller på skepsisen som en motivasjon.

Grung har designet klokken på egenhånd utenom urverket og baksiden. På baksiden er Ulriken inngravert. Dette designet har Grungs venn, Ulrik Skage laget.

– Når jeg gjorde den siste finpussen på de digitale tegningene av klokken var jeg ikke helt fornøyd med baksiden. Så ringte jeg Ulrik og så fikk han laget designet over natten, noe som var fantastisk.

Klokkene er inspirert av Bergen og Vestlandet. Det røffe i lakseskinnet mot det enkle uret, sammenligner Grung med naturen på Vestlandet.

– Det kan være veldig røft, men veldig enkelt og vakkert samtidig.

BERG watches lanserte med en lanseringsvideo hvor Grung selv også var med. Videoen ble lansert på Facebook og har også klart å tiltrekke mye oppmerksomhet til prosjektet.

– Det er fantastisk at hele prosjektet har blitt så godt mottatt og at folk likte filmen. Det er veldig essensielt for merkevarebyggingen og for å gjøre suksess på plattformen Kickstarter. Jeg er utrolig fornøyd med responsen og sluttresultatet.

Meyer film har produsert den dynamiske filmen. Videoen er sett 45 500 ganger og nådd ut til 133 600 personer. Mange har også etterspurt hvem som har produsert filmen.

– Jeg fikk hjelp av Eirik, en familievenn, som virkelig forstod visjonen min. Jeg hadde alt i hodet, men det var Erik som skapte ideen om en reise opp til hytten. Han var veldig dyktig. Vi fikk til en avtale og fikk det til på veldig kort tid. Det hele ble litt impulsivt.

Prosjektet har gjort stor suksess og Grung får mye oppmerksomhet fra både presse, i sosiale medier og fra gründersamfunnet. Han har også enda et mål å oppnå.

– Går jeg forbi 550 000 kroner i backing blir jeg det mest suksessfulle, Norske Kickstarter-prosjektet med klokker i historien. Det skal jeg klare.

Fremover blir det fokus på å få klokkene inn i de rette butikkene. Grung har planer om en liten Norgesturné i slutten av april. Fokuset blir å få produktet ut i markedet og bygge merkevaren. Han har også en idé om hvordan de to neste modellene skal se ut.

– Det jeg kan si er at det blir norske naturmaterialer fra Vestlandet i de neste modellene.

Vi gleder oss allerede!

Her kan du se lanseringsvideoen for Berg Watches.

Kommentarer

kommentarer