Racecar skal ta Kjærleik til nye destinasjoner. Albumslippet kommer med med helt ny video og singelen Get it. I sum rommer albumet syv lekne låter med presise beats og rå vokal.
Av: Sigrid Frantzen og Christine Hetland.
Utetrend møter Andreas fra Kjærleik på café. Espen kan ikke komme, han sitter og jobber. Perfeksjonistiske tendenser er begrunnelsen for at Espen ikke kan stille til intervju, han er nødt å ta hånd om “last minute changes”.
Så hvem er Kjærleik?
– Vi er en produsentduo, og vi holder oss ganske lowkey, og prøver å la musikken snakke, men vi slutter aldri å lære, og er alltid nysgjerrig, sier Andreas når vi spør om han kan fortelle mer om Kjærleik.
Og selv om Kjærleik foretrekker å være lowkey, kan det nevnes at de allerede har 39 tusen fans fra mer 55 land, har hatt låtplasseringer i NRK-serien Unge Lovende, og de har jobbet med det Asiatiske musikkfenomenet kalt K-pop.
Med mumling i bakgrunnen til lukten av smeltet brie på toast går vi rett på sak. Hvorfor heter albumet Racecar?
– Det betyr ikke så mye annet enn at vi bare kjører på. Albumet er ment for å gi oss muligheter og ta oss til nye destinasjoner, sier Andreas.
Sjekk ut Racecar:
Musikken skapes på et avgrenset område på Møhlenpris, Havnelageret Studio, midt mellom konteinere og et 3D firma. For å komme inn må de ha på seg verneutstyr, vest og hjelm.
– Albumet er et resultat av mange perioder vi har vært i og forskjellige sounds.
Hvordan definerer du sounden deres?
– Vi har ikke noe sound, vi kjeder oss fort og lærer oss nye konsepter. For eksempel en periode da hørte vi mye på Cashmere Cat, prøvde vi å naile den type sound, så gikk vi over i en ny fase. Nå for tiden nå har vi laget mer RnB, hardere tekst og en litt dyster sound. Neste blir kanskje litt mykere, og mer chill, hvem vet?
– Så lager vi egentlig musikk for vår egen del først og fremst, men også med tanke på muligheter og videre arbeid. De siste årene har vi kokt opp ting, utviklet oss, og bygget nettverk, men vi har ikke hatt så mye outputs, enda. Vi ønsker at kjærleik skal bli mer enn bare musikk. En egen merkevare.
Albumslipp, video og låten Get it
I dag slippes album, video og singelen Get it, med Michelle Scott (hovedbilde) på vokal. Hun er fra Åsane og forteller at låten handler om at bedre dager kommer, og har du vært i gjennom helvete, hvorfor skal du stoppe der?
Når vi spør Michelle om hvordan det har vært å jobbe med Kjærleig svarer hun:
– Vi jobber sinnsykt bra sammen. Alle er flinke og vet hva som høres bra ut. Vi har et ganske likt mindset når det kommer til å skape musikk. Når vi først er igang jobber vi effektivt og hører på hverandre. Ting bare flyter, sier Scott.
Kjærleik skriver tekstene og produserer. Samarbeidspartnere er bekjente, folk de kommer over på internett. De er alltid ute etter nye artister, så det er bare å ta kontakt om noen du, eller noen du kjenner er interessert.
Kjærleik er fan av å jobbe med artister i rommet, det er ikke alltid mulig, men det de foretrekker. Det er viktig å utvikle musikken sammen. Utetrend har også hørt med Kamara, og Rachel Kashafali hva de har å si om samarbeidet.
Kjærleik traff Kamara på låtskrivercampen Bergen Songs. Falling, er en iskald RnB-låt om fenomenet codependency, den mørkere siden av kjærlighet, preget av avhengighet og eiesyke.
– Samarbeidet har vært helt supert! Jeg likte veldig godt å jobbe med Kjærleik. De er dyktig og har klare visjoner for hva de vil formidle til lyttere gjennom musikken sin. Også var det kjempehyggelig at de ville ha stemmen min med på låten, jeg takket ja men en gang jeg hørte demoen.
Sjekk ut Falling videoen:
Den tredje vi prater med er Rachel Kashafali fra Drotningsvik kom i kontakt med Kjærleik på Ny-Krohnborg, og hun sier dette:
– Jeg lagde min første singel «Lovar» med med han etter MGP jr. 2009. Det har vært veldig spennende å jobbe med dem. De er kreative og jobber med mange flinke artister samtidig.
– Etter at låten Dangerous kom ut har jeg jobbet mye selvstendig der jeg skrevet sanger og produsert. Jeg er ikke så flink til å produsere, men lærer litt etter litt og Kjærleik har motivert meg, gitt meg ris og ros.
Det er tydelig at Kjærleik jobber godt med artister. De ønsker også at flinke folk skal ta kontakt.