Vognen som lyser “Tungtvann” har kø foran seg og vi går bort for å bestille det andre har fortalt er det beste de noensinne har smakt. En slurk av rabarbra drinken deres og vi snur for å be om et intervju.
Tekst: Sunniva Grønner Sætre. Foto: Andreas H. Grønner.

Vi snudde på hælen og gikk tilbake til vognen hvor en flokk med folk står og venter på tur. Musikken dundrer og fornøyde fjes sipper på drinkene sine. Et forfriskende avbrekk fra det vanlige tilbudet som øl,vin og cider.
Guttene, som smiler bak disken er fra Fredrikstad og dette er første gangen de har testet varene sine i Bergen. De startet i september 2018 på Østlander der de er plassert. Mikael kommer ut og vi får tatt en prat.
– Med skifte som har vært i forhold til kjøpsmønster og konsum de siste årene, så har drinker blitt en greie. Volumet har blitt såpass stort at det er vanskelig og holde tritt med etterspørsel.
– Folk som kommer på festivaler tar med seg dette kjøpsmønsteret. De er allerede litt lei av øl, cider og vi de standard tingene. Så da begynte jeg og en som heter Kristian å lete etter muligheter. Hvordan kan dette utføres i stort volum?
Gutta begynte å samarbeide med et bryggeri. I samarbeid med Nøysom på østlandet produseres drinker i stort volum. De blander 2000 liter og tapper det ut på 20 liters fat som skal bevare kvaliteten godt.
Vi har gått sammen med en relativt stor importør, som heter Solera som importerer en del brennevin produkter og vin. Solera har landsdekning, hvilket er grunnen til at vi er i Bergen nå, forteller Mikael oss med et smil.

– Vi ville være en norsk aktør. Det er vann med litt funk i. Selve navnet vekker noe i nordmenn, det trigger noe og det setter seg. Det er også et flytende produkt med litt fart i.
Etter en del testing av produktene på Telenor Arena har gitt god respons. Du kan også finne dem på 20 til 25 serveringssteder, blant annet “The Thief” på Østlandet.
Target for dette året er 50 serveringssteder samt fortsette med festivaler i større kapasitet.
– Hva er planen videre?
– Målsettingen er å få det på forbrukervennlig forpakning. Men vi er litt usikker på om det vil bli dagligvare da vi blir bundet til 4,7 %. Våre produkter ligger på 7,8 9 %. Det er også viktig for smaken på våre produkter. Det kan godt være det blir vinmonopolet på oss.
– Hvordan har responsen vært i Bergen i forhold til Østlandet?
– Litt sånn wow finnes dette her. Vi hadde ikke forventet det. Responsen i Bergen har vært utelukkende positiv.
– Vi har solgt nesten fire tusen enheter på tre dager. Vi ser at det er overraskende mye mannfolk som har kommet tilbake og sagt at dette var tingen, dette er det beste de har smakt noensinne” Det kvinnelige publikum har vært litt sånn wow, endelig et alternativ.
– Hvor kan vi finner dere ?
– De tradisjonelle plattformene. Tungtvann cocktails heter vi på Facebook og Instagram.
Sjekk de ut på Facebook og Instagram.
